Q-Park hoort bij de grootste parkeerorganisaties van Europa en is in Nederland marktleider met ruim 400 parkeerfaciliteiten. In Rijswijk heeft Q-Park 8 parkeergarages, waarvan 7 in winkelcentrum In de Bogaard en 1 bij de P&R Hoornwijck aan de Laan van Zuid Hoorn. Deze Rijswijkse parkeergarages brengen dan ook veel geld in het laatje, maar hoeveel dat is brengt het Maastrichtse bedrijf niet naar buiten. Dat beschouwen ze als vertrouwelijke informatie waar verder niemand iets mee te maken heeft. Ondanks dat er dus veel geld vanuit Rijswijk richting Q-park vloeit, is Rijswijk voor het bedrijf niet meer dan “een stukje niemandsland tussen Den Haag en Delft”. De toeristische informatie van Q-Park is er dan ook naar.
‘Grandeur’
Dat valt te lezen op de website van Q-Park met toeristische informatie voor parkeerders die van plan zijn een dagje te willen besteden in Rijswijk. Het stukje op de website vermeldt nog wel meer vreemde, niet correcte, informatie. Zo wordt de bezoeker aan Rijswijk aangeraden om een bezoek te brengen aan Huis ter Nieburch. Het enige tastbare dat nog over is van dit voormalige paleis is een monument, De Naald. Ook wordt de dagjestoerist aangeraden een bezoek te brengen aan Kasteel Te Blotinghe ‘waar bezoekers worden verwelkomd om te proeven van de grandeur en luxe van weleer’. Het Kasteel Te Blotinghe werd in 1934 gesloopt. Een bezoek aan buitenplaats Schoonoord moet absoluut ook op het lijstje van te bezoeken plekken in Rijswijk staan. De realiteit is dat in 1850 in het gebouw een kostschool werd gevestigd en in 1874 werd afgebroken.
Drievliet
Na ‘genoeg rondgewandeld te hebben in geschiedenis’ roept Q-Park de dagjesmens vervolgens op wat uit te rusten in het Agnethapark. Alleen ligt dit park niet in Rijswijk, maar in Delft. De durfals onder de dagjestoeristen worden vervolgens naar pretpark Formule X gestuurd ‘voor een ritje in de achtbaan’. Formule X heet in werkelijkheid familiepretpark Drievliet en Formule X is een achtbaan attractie. Bovendien staat Drievliet op Haags grondgebied.
Aanpassen
In een schriftelijke reactie laat Q-Park weten dat wat betreft het verstrekken van toeristische informatie op hun website, zij samenwerken met een reclamebureau en dat ze zich niet bewust waren dat de aangeleverde informatie incorrect is. Q-Park geeft aan de tekst op de website met het bureau te bespreken en aan te zullen passen.
Door: Peter Petit