De Rijswijkse wethouder Armand van der Laar zit ook in het regionale overleg en een project-organisatie met betrekking tot de ontwikkelingen vanuit De Binckhorst. Hij kwam hier gisteravond tijdens de Forum-vergadering op terug. Dit ook naar aanleiding van vele vragen vanuit de fracties en diverse insprekers.
"Er zijn prognoses van openbaar vervoer", zegt hij. "Hoeveel mensen gaan met de tram? Er zijn veel meningen. Per halte wordt bekeken hoeveel in- en uitstappers er worden verwacht. Er is ook gekeken naar tram, bus en lightrail. Een viaduct over de hele lengte is duur en onplezierig voor inwoners. Een bus heeft te weinig passagiers. Een tram is het beste alternatief en inpasbaar. De kosten van de trambaan zitten ook in onze begroting. We hebben met inwoners geconstateerd dat een tram, auto's en fietsers niet samengaan. Als er voor de tram wordt gekozen, kom je uit op een 'knip'. De meeste impact voor Rijswijk is de Geestbrugweg. Met een knip op de Binckhorst zijn de gevolgen minder groot voor Rijswijk. Dan heb je grotere gevolgen voor de Prinses Mariannelaan in Voorburg. Rijswijk gaat dat niet alleen bepalen. Samen met Leidschendam-Voorburg en Den Haag staan we voor de leefbaarheid. Er moet dus een gezamenlijke oplossing komen".
ChristenUnie opperde mogelijkheid voor twee tramlijnen, een 1A en 1B.
Van de Laar: "Een functioneel ontwerp wordt door ons vanavond niet bekend gemaakt, omdat Leidschendam-Voorburg nog niet zover is. Dat vinden we niet chique. Rijswijk is in ieder geval verder dan de buren. Er moeten in ieder geval nog diverse onderzoeken komen. Waar eindigen de tramlijnen? Niet zozeer op het stuk tussen het Centraal Station en Rijswijk. De Lightrail via RijswijlBuiten vanuit Delft is een ander type tram. Dit is een noodzakelijke verbinding. We moeten er voor zorgen dat de Rotterdamsebaan vaker wordt gebruikt. We moeten concrete afspraken maken met Den Haag. Het vervoer moet beter naar de Rotterdamsebaan worden geleid. Wethouder Jeffrey Keus van Leidschendam-Voorburg en ik op hameren richting Den Haag dat dit gebeurt".
"Planschade? "Hier is nog geen verder onderzoek gedaan. Planschade wordt verhaald op de initiatiefnemers"
Voordelen voor Rijswijk? "Ontwikkelingen op de Binckhorst zijn goed voor de werkgelegenheid. Ondernemers van Oud Rijswijk hebben hier baat bij. Tevens gaan we de leefbaarheid waarborgen door onze gesprekken".
"Effect op verkeerstromen? "De huidige situatie op Hoornbrug heeft reeds aangetoond hoe ellendig de situatie op de Geestbrugweg kan worden. Als er een tram komt, moet deze wel ook op dit traject kunnen doorrijden".
Kunnen we nog terug? "Er zijn veel onzekerheden. Maar er zijn ook zekerheden. De bouwontwikkeling gaat sowieso door. De leefbaarheidheid voor Rijswijk gaat er op acheruit als we niets doen".