Een aantal bewoners van de Van Rijnweg in Rijswijk heeft aan de gemeenteraad en het College een uitvoerige brief gestuurd over de verkeerssituatie, waarvan het openingsgedeelte als volgt luidt.
Geacht college, geachte raadsleden van de gemeente Rijswijk,
Namens bewoners van het fietsstraat gedeelte van de Van Rijnweg willen wij u graag onze standpunten overbrengen.
Het gaat hier over de Van Rijnweg tussen het viaduct over de A4 en de Laan van Sion in RijswijkBuiten.
Wij zijn sinds 2017 met de gemeente Rijswijk in gesprek over de uitvoering van het bestemmingsplan Sion – ’t Haantje, en de verkeerssituatie op de Van Rijnweg.
Wij willen graag dat het viaduct over de A4 (viaduct Van Rijnweg) afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer.
Wij geven u in dit document graag wat meer context en een aantal voorbeelden, zodat hopelijk duidelijk wordt waarom we deze uitspraken doen. Als iemand een woning koopt of huurt in Rijswijk, wordt er (voordat er getekend wordt) op gewezen dat er regels zijn vastgelegd in het bestemmingsplan.
Die regels moeten nageleefd worden. Als burgers die regels niet nakomen, volgt er handhaving. Wanneer deze regels door gemeente niet nageleefd worden, volgt er protest. Dus kunnen en willen wij niet anders dan nu in actie komen. De beloofde bestemming is (nog) niet uitgevoerd en daarnaast is de verkeersveiligheid op de Van Rijnweg niet goed.
Beter gezegd: de verkeersveiligheid en de leefbaarheid zijn hier niet goed omdat de beloofde bestemming nog niet is uitgevoerd.
Bestemmingsplan Sion – ’t Haantje
Het bestemmingsplan Sion – ’t Haantje heeft sinds haar oorsprong in 2013 voor de Van Rijnweg de bestemming fietspad vastgelegd.
Veel bewoners zijn in die tijd aan de Van Rijnweg komen wonen, juist vanwege die bestemming. De realiteit is, dat 10 jaar na de eerste versie van het plan, het fietspad er (om allerlei redenen) nog steeds niet is. Sterker nog, de Van Rijnweg is nog altijd een gebiedsontsluitingsweg waar 24/7 doorgaand (sluip)verkeer overheen rijdt. Automobilisten zijn in die jaren gewend geraakt aan een route die er (als het bestemmingsplan sneller was uitgevoerd) eigenlijk niet had moeten zijn. Het aantal bewegingen van gemotoriseerd verkeer op de Van Rijnweg is sinds het openstellen van de Laan van Sion naar de Prinses Beatrixlaan alleen maar toegenomen. Dagelijks rijden er duizenden voertuigen over dit kleine fietsstraatje, vlak langs de woningen. Dat zijn we na 10 jaar meer dan zat.
We hebben lang genoeg aan een doorgaande weg gewoond, nu is het tijd voor de beloofde autoluwe straat.
De verkeersveiligheid op de Van Rijnweg is door de huidige verkeersfunctie niet goed. De Van Rijnweg is namelijk een kleine fietsstraat die wordt gebruikt als gebiedsontsluitingsweg waarop veel gemotoriseerd verkeer rijdt in twee richtingen. Door het vele verkeer is de weg op drukke momenten onoverzichtelijk en daardoor voor fietsers gewoon niet veilig. Wij geloven daarom dat het afsluiten van het viaduct Van Rijnweg ook gunstig is voor anderen. Door afsluiting neemt de verkeersveiligheid op de Van Rijnweg toe, wat goed is voor
iedereen die deze weg gebruikt. Simpelweg omdat er nagenoeg geen autoverkeer meer is. Voor fietsers en voetgangers wordt deze weg dan veel veiliger en rustiger. Bewoners aan de Laan van Sion, Gele Lis en Sionsweg hebben ook baat bij een afsluiting.
Afsluiten voor gemotoriseerd verkeer gaat namelijk sluipverkeer tegen, dat vergroot de verkeersveiligheid in de wijk Sion, en een rustige weg stimuleert ook het (vaker) nemen van de fiets.
Wij willen graag dat het viaduct Van Rijnweg afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer. We hebben daar, in onze ogen, recht op omdat er een vastgesteld bestemmingsplan ligt waarin staat dat deze weg een fietspad wordt. Het aangenomen raadsvoorstel “Meekoppelkansen A4 haaglanden” zegt ons dat de raad voor de tweede keer heeft ingestemd met een afgesloten viaduct. Behoorlijk en betrouwbaar bestuur is juist in deze tijd erg belangrijk. Uw woord moet uw woord zijn. Het bestemmingsplan, het raadsvoorstel en alle uitspraken over de Van Rijnweg is het woord wat u ons heeft gegeven. Onderbouwing
Hopelijk komt u met al deze informatie tot dezelfde conclusie als wij: “Het viaduct moet afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer”.
Wij wensen u veel wijsheid toe! Namens bewoners aan de Van Rijnweg,