De bewoners van Via Verdi verzetten zich scherp tegen de Fietsroute N14-Sijtwende, een route vanaf de fietstunnel onder het spoor tot het Burgemeester Nederbragtpark, met nieuwe fietspaden op het dak van de Sijtwendetunnels en twee kostbare fietsviaducten over de kruisingen N14/Heuvelweg en N14/Noordsingel.
Dit nieuwe fietspad komt er als de twee bestaande oversteekplaatsen geschrapt worden als gevolg van de ondertunneling van de N14.
Deze fietsroute brengt grote overlast met zich mee voor aanwonenden: bewoners van de Charley Tooropstraat, de Charlotte van Pallandtlaan, de IJsvogellaan tunnelzijde, de Via Puccini en de Via Verdi tunnelzijde. Bovendien leidt deze nieuwe fietsroute voor het lokale fiets- en voetgangersverkeer juist tot verslechtering van de bereikbaarheid: de fietsroute over de tunneldaken is voor de omwonenden alleen bereikbaar via steile hellingen naar de tunneldaken en voetgangers zijn aangewezen op langere routes.
De Fietsroute N14 – Sijtwende wordt daarnaast, mede op aandringen van de Fietsersbond, door gemeente ook bepleit ter verbetering van het fietspad langs de N14 vanaf de Vliet richting Scheveningen. Hiervoor bestaan echter geschiktere routes met veel meer gebruikers, waardoor zo’n kostbare nieuwe route met grote nadelen voor omwonenden niet gerechtvaardigd is.
"We zijn realistisch genoeg om te beseffen dat de bestuurlijke misser van de veel te grote Mall niet terug te draaien is, maar verwachten dan wel dat bestuurders begrijpen dat de overlast die wij moeten incasseren die van de bezoekers van de Mall ver te boven gaat en daarom aanspraak maken op maatregelen die voor omwonenden enige verlichting brengen. Maatregelen die nieuwe overlast en verdere verslechtering van ons leefklimaat veroorzaken, zijn onaanvaardbaar", aldus een woordvoerder van de bewoners.