In deel 2 van het interview met wethouder Armand van de Laar belicht hij het Kessler Park, de omvang van een winkelgebied als de Westfield Mall of the Netherlands in het nabije gelegen Leidschendam en de schoolroutes in Rijswijk.
De ontwikkeling van De Bogaard krijgt inmiddels een soort van voorbeeldfunctie?
“Uit alle delen van Nederland komt men inderdaad een kijkje nemen. Dan doel ik op vastgoed-organisaties om te zien hoe dit gebied zich ontwikkelt. Dat komt doordat andere winkelcentra in Nederland ook kampen met grote leegstand. Onze filosofie is dat we een stadscentrum maken met niet alleen winkels, maar dat er een woongebied ontstaat met een hoog voorzieningenniveau”.
Dit geldt ook voor het Kessler Park en omgeving?
“Je hebt hier te maken met andere voorzieningen dan in De Bogaard. De komende jaren vernieuwt de gemeente het gebied rondom het Kessler Park naast het NS station. Het oude Shell-terrein moet uitgroeien tot een levendige mix van wonen, werken en leren”.
“Door de ligging naast het station ontstaat een unieke plek voor starters op de arbeids- en woningmarkt, studenten en één- of twee-persoonshuishoudens in Rijswijk. In de eerste fase leveren we 2.100 appartementen op. Hiervan zijn minimaal 500 woningen voor studenten. Ook hier wordt maatwerk geleverd”.
Rijswijk zit niet wachten op een winkelgebied van de omvang als de Westfield Mall of the Netherlands waar op een zaterdag gemiddeld 60.000 bezoekers komen?
“Hier heeft de gemeenteraad inderdaad niet voor gekozen. Dit is een verstandig besluit geweest. We hebben gekeken naar de puzzel van Rijswijk waar sprake is van woningnood en factoren als ‘hittestress’. De Bogaard mag je als een ‘hitte-eiland’ beschouwen. We gaan hier de capaciteit van riolering vergroten en maatregelen treffen om wateroverlast te voorkomen. Het verkeer dient hier in goede banen te worden geleid en er moet een ontwikkeling rondom het station plaatsvinden. Al die zaken bij elkaar kom je tot een puzzel waaruit het Bogaard Stadscentrum is ontstaan. In tegensteling tot een Mall als in Leidschendam is hier sprake van een combinatie van wonen, werken, horeca en winkelen”.
Het creëren van verkeersveilige schoolroutes is een belangrijk onderwerp?
“Rijswijk staat bovenaan de lijst met de meeste verkeersongelukken in Zuid Holland onder jongeren. Ook dat is een gevolg van de groei van de stad en dat is zorgelijk. Daarom heeft verkeersveiligheid onze volle aandacht. Auto’s en fietsers moeten we meer gaan scheiden, neem bijvoorbeeld de Lindelaan die opnieuw wordt ingericht. De fietspaden worden breder en veiliger. Zo zijn er nog meer schoolroutes waar we maatregelen moeten nemen. Daarnaast verdient ook de Prinses Beatrixlaan ten aanzien van de verkeersveiligheid alle aandacht”.
Door: Bart Bakker