Beter voor Rijswijk heeft de afgelopen jaren regelmatig de verkeersveiligheid op de Schaapweg / Generaal Spoorlaan onder de aandacht.
Met name diverse malen tevergeefs gevraagd naar een veilige oversteek bij het verpleegtehuis van Florance en bij de Rijswijkse Schouwburg alsmede de aanleg van een veilige rotonde ter hoogte van de Huis te Landelaan. Tijdens het kaderdebat op 7 juli 2020 in de Broodfabriek heeft op vragen van Beter voor Rijswijk het volgende toegezegd.
"De wethouder (Lugthart) ontraadt het aannemen van de moties veilige zebrapaden omdat de zebrapaden op de aangegeven locaties niet de verkeersveiligheid ten goede zou komen. Daarvoor wordt er op de Generaal Spoorlaan te hard gereden. De wethouder is bereid om te onderzoeken of het aanbrengen van verkeersheuvels op de Generaal Spoorlaan verbetering zou brengen".
"Bij de begroting wordt daartoe een voorstel gedaan. Een vergelijkbare situatie doet zich voor in het Scheveningse havengebied. Het gehele gebied werd onveilig door crossende automobilisten die daar complete straatraces
organiseerden. Op verzoek van omwonenden, die zich niet meer veilig voelden, heeft de gemeente Den Haag onorthodoxte maatregelen genomen en ter plaatse drempels neergelegd waardoor auto’s niet meer met hoge snelheden konden rijden. De drempels werden daar zodanig neergelegd dat autobussen, vrachtverkeer en brandweer auto’s vanwege de vanwege de bredere wielbasis geen problemen ondervinden. Ook heeft de gemeente Den Haag dezelfde maatregel genomen op een doorgaande weg zoals de Soestdijksekade tussen de Escamplaan en Loosduinseweg.
Beter voor Rijswijk stelt de volgende vragen:
1. Hoeveel ongevallen hebben zich de afgelopen twee jaar voorgedaan op deze genoemde wegen?
2. Is er een tendens dat het aantal ongevallen toeneemt?
3. Op 7 juli heeft Beter voor Rijswijk in het kaderdebat voor de zoveelste keer aandacht gevraagd voor deze ongewenste situaties. Wat heeft de wethouder verkeer hierna ondernomen? Zo niets, waarom?
4. Veel verkeer op deze weg is afkomstig van en naar Den Haag. Kan het College niet met de Haagsche collega’s in gesprek gaan om maatregelen te nemen zodat het verkeer, dat dagelijks toeneemt door het realiseren van woningen in Den Haag via eigen grondgebied naar de A4 wordt geleid (laan van Wateringseveld of N211) ? Het zou immers ook minder druk geven op de Prinses Beatrixlaan en een gunstig effect hebben op de ernstige luchtverontreiniging daar. Zo neen, waarom niet?
5. Is het College bereid bereids snelheid remmende maatregelen ( aanbrengen van hierboven getoonde drempels) uit te voeren tussen de rotonde de Schip en de Prinses Beatrixlaan om verkeersveiligheid te verbeteren? Zo nee, waarom niet?
Juan Carlos Paredes
Raadslid Beter voor Rijswijk