GBLV-raadslid Monica Velu heeft een aantal vragen gesteld over de gevolgen van de aanleg van de extra railverbinding voor Leidschendam-Voorburg.
Dit gaat ook omliggende gemeenten als Rijswijk aan.
“Wat weet het college inmiddels over het eigendom van de strook langs Huygens Hofwijck? En is hiervan een kaart beschikbaar?”, aldus Velu
“De strook grond naast Huygens Hofwijck is in eigendom van RailInfratrust BV”, aldus VVD-wethouder Astrid van Eekelen.
Velu: “Is de Provincie op de hoogte van de wens van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg dat Opa’s veldje, Huygens Hofwijck en de scouting behouden moeten blijven in hun huidige vorm? En dat de voorkeur van onze gemeente ligt bij een ondertunneling van de verbinding richting Zoetermeer?”
Antwoord: Astrid van Eekelen: “Ja, de provincie is op de hoogte van de wens van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg dat Opa’s Veldje, Huygens Hofwijck, en de Scouting Livingstone-Mirjam behouden moeten blijven in hun huidige vorm. En ook van de ondertunneling waar sprake is of kan zijn van een verbinding naar Zoetermeer. Ook is de provincie op de hoogte van de door de gemeenteraad aangenomen moties in dit verband”.
Velu: “Heeft de Provincie informatie met het college gedeeld over de inpasbaarheid van twee extra sporen? Is hierover ambtelijk, dan wel bestuurlijk overleg?”.
Astrid van Eekelen: Nee, de provincie heeft nog geen informatie gedeeld ten aanzien van twee extra sporen. Dit is nog niet aan de orde, het gaat hier om een algemene ambitie ten aanzien van het spoornet in Zuid-Holland (zie ook het antwoord op vraag 1). Wel vindt onder aanvoering van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) een pré-Verkenning plaats naar de Koningscorridor: een verbinding tussen de Kust, Den Haag Centraal, de Binckhorst, Voorburg en Zoetermeer. Daarvan wordt het tracédeel tussen Den Haag Centraal, de Binckhorst en Voorburg in de Verkenning CID Binckhorst nader bestudeerd”.