Nu tijdelijk tramlijn 1A heen en weer rijdt, is te meten wat de geluidsbelasting is van deze (oude) trams. De inwoners op en rondom de Geestbrug hebben hier een duidelijke mening over.
"Bij weinig verkeer schieten de decibellen omhoog als de tram voorbijkomt (tot ca. 70 dB). Samen met druk verkeer (op de brede stukken) verdubbelt de geluidsbelasting door het verkeer als een tram voorbijkomt (van ca. 70 dB naar ca. 74 dB). En dan gaat het nog niet over zwaardere tramstellen, die trillingen veroorzaken, en hebben we het nog niet over bochten, bruggen, hellingen en haltes. Dit moet
professioneel, ter plaatse gemeten worden, maar dat gebeurt niet tot op heden, ook niet in MER-context waar oordelen zijn gebaseerd op algemene modellen en niet op specifieke, concrete situaties".
Aan wethouder Armand van de Laar (D66) wordt dan ook door de inwoners de volgende vraag gesteld.
"Bent u het ermee eens dat besluitvorming niet gebaseerd moet zijn op subjectieve oordelen en abstracte modellen maar op lokaal onderzoek en feitelijke onderbouwing, en dat zulks niet moet gebeuren als onderdeel van de uitvoeringsfase, maar vóórdat een
tracékeuze wordt gemaakt. En hoe gaat u ervoor zorgen dat dit ook gaat gebeuren?".
Dit gaat nog zeker worden vervolgd.