Tram door Rijswijk en Voorburg heeft voor Den Haag voorkeur

5 June 2023, 11:30 uur
Lokaal
mainImage

In de commissie Leefomgeving van de gemeente Den Haag, inzake het Raadsvoorstel Vaststelling Masterplan bereikbaarheid CID-Binckhorst, kwam voor Voorburg en Rijswijk de inmiddels veel besproken tram ter sprake. 

De ChristenUnie/SGP stelde aan wethouder Robert van Asten (D66) de volgende vraag. 

Kan verder worden uiteengezet waarom een tram de voorkeur krijgt boven een lightrail? Er staat nu in het voorstel dat "een lightrailsysteem fors hogere kosten dan een tram, die in de huidige fase niet in verhouding staan tot de extra voordelen". Hoeveel extra geld kost een lightrail en waarom verhouden de voordelen zich nog niet tot de kosten?

Zijn reactie daarop was: "Een lightrailsysteem heeft fors hogere kosten dan een tram, die in de huidige fase niet in verhouding staan tot de extra voordelen. Daarmee is de tram uit de onderzoeken als het voorkeurssysteem gekomen. De meerkosten van een lightrail (variant 1L) zijn in 2022 €167 mln. incl BTW hoger dan een tramverbinding (variant 1T) geraamd".

"De vervoerwaarde van een lightrailverbinding over de Binckhorst is niet veel groter dan een tramverbinding. De lightrailverbinding scoorde in de uitgevoerde milieueffectrapportage slechter op criteria voor ruimtegebruik en leefomgeving. Een lightrailverbinding krijgt een hogere vervoerwaarde als het doorgekoppeld kan worden naar Zoetermeer, zoals de RandstadRail. Ook de ruimtelijke kwaliteit van een lightrailverbinding op een viaduct door de Binckhorst is als negatiever beoordeeld dan een tram".