Ook de Partij van de Dieren uit de Haagse gemeenteraad mengt zich inmiddels in de discussie over het HOV-trace vanuit De Binckhorst die ook Voorburg en Rijswijk aangaat.
Zo vroeg de fractie aan wethouder Van Asten (D66) of er een berekening is gemaakt van de periode tussen het bouwen van de 5000 woningen en het aanleggen van de HOV-lijn? Is het realistisch dat dit met alleen buslijnen wordt opgevangen? Is de kans groot dat nieuwe bewoners toch massaal de auto pakken? Hoe wordt dit voorkomen?
Zijn antwoord hierop luidde.
"In dit traject is conform de richtlijnen voor de MIRT en MER procedure het eindbeeld in 2040 onderzocht met 12000 woningen. Naar verwachting rijdt de tram in 2030. In 2030 zullen nog niet alle woningen gerealiseerd zijn. Tot 2030 is de groei op te vangen met de huidige bus ontsluiting. Vooruitlopend op de komst van de tram wordt langs de Binckhorstlaan een busbaan gerealiseerd".
"Het voorstel hiertoe (VO) wordt na het zomerreces naar uw raad gestuurd. Hiermee wordt de huidige bus ontsluiting nog meer verbeterd. Ook bevat het No-Regret pakket maatregelen die voor 2030 gerealiseerd zullen worden. Denk hierbij aan verbeterde fietsvoorzieningen zoals fietsbruggen en mobiliteitshubs die een aantrekkelijk alternatief voor de auto bieden voor de bewoners van de eerste 5.000 woningen.
Voor de Binckhorst en de CID gelden aangepaste lagere parkeernormen zoals vastgelegd in de nota parkeernormen CID en Binckhorst".