Als het aan de gemeente Rijswijk ligt komt er binnenkort een treinstation voor sprinters in de nog volop in ontwikkeling zijnde nieuwbouwwijk RijswijkBuiten. Een onderzoek, uitgevoerd door de RebelGroep in opdracht van Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de provincie Zuid-Holland, wijst uit dat er voldoende potentie is voor een station/halteplaats in deze kinderrijke wijk. Pasgeld-Oost maakt de meeste kans als locatie voor een halteplaats, een minimaal station, met een eilandperron, en een perronlengte van 220 à 230 meter en een breedte van 10 meter.
Of Rijswijk in de toekomst een tweede treinstation krijgt is overigens nog allesbehalve zeker. Dit hangt af van de resultaat van het door de Rijksoverheid uitgevoerde verkenning ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)’ over een mogelijke opwaardering van de Oude Lijn, de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht.
Ov-netwerk
Vanuit regionaal en strategisch oogpunt is het wenselijk om RijswijkBuiten mee te nemen in deze verkenning, omdat met het toevoegen van een nieuw station op deze locatie het ov-netwerk kan worden ontwikkeld tot de beoogde fijnmazige netwerkstructuur van een City-sprinter. Daarnaast geeft een station RijswijkBuiten een impuls aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad en regio.
Laan 't Haantje
De nieuwe stations die in het kader van het City-sprinter concept worden gebouwd, komen vooral bij nieuwe woon- en werklocaties. Het City-sprinter concept is een nieuw concept met een hoogfrequente spoorverbinding en met een link naar ruimtelijke ontwikkeling. Het is de bedoeling dat de perronontsluiting van het potentieel nieuwe station komt richting de onderdoorgang bij de Laan ’t Haantje, maar onzeker is of dit past, anders is een andere, aparte, perrontunnel nodig. Het eilandperron laten eindigen ten noorden van de onderdoorgang levert besparing op, maar gaat ten koste van zichtbaarheid, herkenbaarheid en sociale veiligheid van het nieuwe station.
redactie: Peter Petit