'Stimuleren energietransitie met elektrisch vervoer in Rijswijk'

29 June 2023, 22:22 uur
Lokaal
mainImage
Wemke van der Weij (met roze vest) vanavond tijdens de raadsvergadering.

In de raadsvergadering van vanavond van Rijswijk had D66-raadslid Wemke van der Weij de volgende inbreng met betrekking tot het  Laadpalen-beleid in de gemeente. Haar ingebrachte motie werd overigens aangenomen. 

"Vandaag deel ik met u onze visie op het laadpalen beleid en enkele vragen. Echter de manier waarop dit stuk tekst tot stand is gekomen is anders dan anders. We hebben namelijk door middel van loting mensen geselecteerd om mee te denken over wat we van dit beleid vinden, en wat we graag zouden meegeven. Dit is geïnspireerd op het zogenoemde burgerberaad. Ja, en nog in het klein, als pilot bij onze eigen partij, maar wat een mooie ervaring, bevlogen burgers, met verschillende perspectieven allemaal aan tafel. Met, en zonder auto, met en zonder eclectische auto, jong en oud. Burgers uit wijken met en zonder parkeerdrukte. En dat brengt me tot een lange tekst. Maar het verzoek is om het bondig en kort te houden. Een dilemma, maar ik zal mijn best doen, want de gehele tekst kunnen we ook later als D66 naar buiten brengen…

Eerst wat woorden… ons tot deze tekst. D66 Rijswijk juicht het stimuleren van de energietransitie natuurlijk toe, en daar hoort ook het stimuleren van elektrisch vervoer bij. Echter, elektrisch vervoer kun je niet als los item zien, maar verdient aandacht in de breedte. Want een laadpaal voor de deur is voor de één een uitkomst, voor de ander een parkeerplek minder.

We waren voornemens een motie in te dienen met als doel een stap in de richting van het oplossen van het dilemma over laadpalen en parkeerplaatsen. We wilden graag tijdvensters voorstellen zoals ook buurgemeenten doen. Dit staat ondertussen in het voorstel als optie die verkent wordt. Dat zien we dan ook graag tegemoet. Het lijkt ons mooi als van 9.00 tot 22.00 er alleen geladen mag worden op de aangewezen parkeerplekken, maar in de nachtelijke uren er ook geparkeerd mag worden.

Wat we ook opmerken is dat het vaak niet om een enkele laadpaal gaat, maar om hoe de gehele omgeving eruit ziet. Als we het eerst over laadpalen plaatsen hebben vervolgens over het plaatsen van afvalpakken in dezelfde wijk, bij dezelfde bewoners in de buurt, dan vragen we ons af of we dat niet gelijk hadden kunnen voorzien, en beter hadden kunnen aanpakken. D66 Rijswijk ziet graag dat we integraal kijken naar dergelijke vraagstukken zodat de bewoners goed op elkaar afgestemde plannen krijgen. Daarnaast zien we graag een toezegging dat de verschillende beleidsaspecten op de openbare omgeving als geheel worden bekeken, dus dat er voor de deur van een bewoner niet zowel de afvalbak als ook een laadpaal wordt geplaatst.

En dan nog eens met allerlei verkeersborden daar om heen en een lantaarnpaal ernaast. Ziet u het voor je? . Om nog maar niet te praten over een laadpaal onder een boom, zodat het een, zoals uit ons ‘burgerberaad’ bleek wel echt een schijtpaal wordt. Een woord dat ik niet zo snel in mijn mond zou nemen, maar wat iedereen wel begrijpt denk ik.

Daarnaast vinden we dat we het de bewoners gemakkelijk moeten maken, en zien dat EV verder gestimuleerd wordt en bereikbaarder voor meer mensen. Zou het mogelijk zijn alle deelauto’s EV te laten zijn, en wellicht het aantal deelauto’s te vergroten in de wijken. Bij de ladder in uw beleidsstuk kregen we een beetje het gevoel van eerst de mensen met eigen plek, en dan de rest, we vinden het zo belangrijk dat de toon stimulerend is, we helpen iedereen, ook voor mensen zonder een eigen parkeerplaats. Dat laatste haal ik even aan, omdat kabelgoten geweerd lijken te worden, wie zien graag dat die wel worden toegestaan, zoals in Leidschendam Voorburg ook gebeurt. Er willen de we motie indienen waar de kabelgoten bij de buren nauwgezet wordt gevolgd en we als raad daarover worden geinformeerd.

In die motie ook de vraag om het STOMP principe en deze laadpalenstrategie op elkaar te laten aansluiten. Want het stimuleren van laden kan niet het stappen en trappen in de weg gaan staan natuurlijk. Of zien we dat verkeerd?

Ik sprak over tijdvensters, schijtpalen en kabelgoten en STOMP, maar ik denk dat u weet wat ik bedoel, laten we goed omgaan met laadpalen in relatie tot de omgeving, onze ruimte is al schaars genoeg, en laten we de bewoners en andere gebruikers daarmee helpen.

Communicatie is daarvoor ook essentieel, daarom roepen we op de communicatie te verbeteren, borden en aanduiding tegels eenduidig te gebruiken. Voorspelbaar, betrouwbaar, en herkenbaar. En kunnen we zorgen dat bewoners en VVE’s weten waar ze terecht kunnen voor vragen, want ook voor VVE’s is er veel te winnen.

We, D66 Rijswijk, en de betrokken burgers bij deze woordvoering in het bijzonder, zijn benieuwd naar uw reactie op onze voorstellen en verzoeken