In het Bestuurlijk Overleg Oude Lijn is onlangs de zogeheten Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) voor de MIRT-verkenning van knooppunt Laan van NOI in Voorburg vastgesteld.
Hierin staan drie varianten voor verbetering. Hiermee is de analysefase van de verkenning afgerond
Deze fase heeft geleid tot 3 varianten voor de vernieuwing en verbetering van het knooppunt Laan van NOI. In de volgende fase worden de varianten verder uitgewerkt en beoordeeld. Eind 2025 moet duidelijk zijn wat de voorkeurskeuze is.
De verkenning voor knooppunt Laan van NOI maakt onderdeel uit van de MIRT-verkenning voor de Oude Lijn. De Oude Lijn is de spoorlijn tussen Dordrecht en Leiden. Langs deze spoorlijn komen tot 2030 zo’n 54.000 woningen en 80.000 werkplekken. Beter openbaar vervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid en kan drukte op de wegen verminderen. Op de Oude Lijn worden daarom 4 bestaande stations(gebieden) vernieuwd: Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum en Dordrecht. Ook moeten er 4 nieuwe stations aan de spoorlijn toegevoegd worden: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Verder gaan er meer treinen per uur rijden tussen Dordrecht en Den Haag.
In de analysefase zijn 3 kansrijke oplossingsrichtingen voor Laan van NOI ontwikkeld, met oog voor klimaatadaptatie en de kwaliteit van de leefomgeving:
Basisalternatief
Gericht op het hoognodige om reizigersgroei te ondersteunen: onder andere een ruimere perrontunnel en meer plekken om de fiets te stallen.
Toegangspoort
Een compact maar functioneel station, met een brede perrontunnel, betere verbindingen tussen Den Haag en Voorburg, meer fietsparkeerplaatsen en ruimte voor vastgoedontwikkeling.
Verbinder
Focus op maximale capaciteitsgroei en stedelijke verbindingen. Een nieuw stationsgebouw met nieuwe en extra passages, meer ruimte voor fietsparkeren en voor vastgoedontwikkeling.
Participatie en samenwerking
De gemeente Leidschendam-Voorburgheeft in de verkenning voor knooppunt Laan van NOI intensief samengewerkt met de gemeente Den Haag, ProRail, NS, RET, HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Op bestuurlijk niveau werd de gemeente vertegenwoordigd door de MRDH in het Bestuurlijk Overleg Oude Lijn.
Ook heeft een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden, met bijdragen van bewoners, maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen. Ruim 1.700 mensen hebben via een online enquête hun idee gedeeld over knooppunt Laan van NOI. In april 2024 vond een informatieavond plaats in de Koningkerk in Voorburg. Na deze avond is een adviesgroep gevormd met bewoners uit Voorburg-Noord en uit Den haag. Deze adviesgroep is tijdens 3 bijeenkomsten meegenomen in het proces en heeft tijdens deze avonden input geleverd en een eindadvies geschreven.
Eind november 2024 is opnieuw een brede informatieavond georganiseerd om de kansrijke oplossingsrichtingen en het proces toe te lichten en aandachtspunten en ideeën op te halen voor het vervolgproces.
Vervolgtraject
De volgende stap is de beoordelingsfase waarin de betrokken partijen de kansrijke oplossingen verder uitwerken en beoordelen. Het kan dat er een nieuwe variant ontstaat door onderdelen te combineren, zoals fietsparkeren, de locatie van tram- en bushaltes of de kiss & ride-zone. Er moeten dus nog veel keuzes worden gemaakt. Bewoners, de adviesgroep, belangenorganisaties en andere partijen worden hierbij opnieuw betrokken. Het doel is om eind 2025 gezamenlijk een favoriete keuze vast te stellen.
Meer informatie lees je op www.knooppuntlaanvannoi.nl