'Splits de twee tracés in Voorburg en Rijswijk'

8 June 2023, 10:47 uur
Lokaal
mainImage
Ap de Heus
Een paar honderd boze inwoners gisteravond voor de entree bij de raadszaal in Voorburg. (Foto Ap de Heus).

Nergens uit de vele dossierstukken blijkt waarom er gekozen is voor een tracé met twee uiteinden. Dit blijkt uit informatie die in handen is van onze redactie. 

Het is de mening van inwoners die hier documenten over hebben opgesteld. 

Den Haag CS naar Voorburg en Den Haag CS naar Rijswijk/Delft. Dit maakt de onderbouwing kwetsbaar (vervoersprognoses ontbreken en de woningbouw stagneert). Het maakt de uitvoering duur en complex. Het advies is om de besluitvorming op te knippen in twee afzonderlijke dossiers én de uitvoering hiervan te laten afhangen van de voortgang in de woningbouw en vervoerskeuzen. Het tracé richting Voorburg station kent veel nadelen, zowel ruimtelijk als ecologisch.

In vele zienswijzen is door ons een voorkeur uitgesproken voor het tracé T2 over de Zonweg met verdiepte ligging onder de Maanweg door en ondergrondse aanlanding bij station Voorburg. T2 loopt door het hart van de Binckhorst en kan zowel de nieuwe woningen als de bedrijvigheid rond de Mercurius- en Regulusweg uitstekend bedienen.  Het tracé over de Zonweg heeft als grote voordeel, dat de ecologische Broekslootzone langs de Maanweg niet aangetast wordt en ook versterkt kan worden, zoals in het Omgevingsplan staat opgeschreven. Zie ook de zienswijze van AVN (Algemene Vereniging Natuurbescherming voor Den Haag en omstreken) In het kostenplaatje is deze T2 variant zonder de tak naar Rijswijk/Delft niet doorgerekend.

Aanleg van de tak naar Rijswijk/Delft, wordt door de gemeente Den Haag als alternatief voor lijn 1 gezien. Maar juist voortzetting van de huidige lijn 1 naar Haagse Hogeschool, het ROC Mondriaan en het Station HS is vanuit de gemeenten Rijswijk en Delft bepleit. (Zie ook het aangenomen amendement in de Gemeenteraad Rijswijk op 1 juni j.l.). Het tracé over de Geestbrugweg heeft tot gevolg een halvering van het aantal trams naar centrum Den Haag, waarmee dit niet alleen voor Rijswijkse OV-gebruikers, maar ook voor de ondernemers, restaurants, musea en culturele instellingen in de binnenstad van Den Haag een negatieve ontwikkeling is. Ook is dit HOV-tramtracé via Binckhorst- en Prinses Mariannelaan in Voorburg naar Geestbrugweg in Rijswijk is niet in oorspronkelijke doel-MER opgenomen.

Het wordt een hele dure tak met een complexe uitvoering doordat drie oudere, te vervangen bruggen, doorstroom vertragend gaan werken én het bestaande straatprofiel nauwelijks ruimte biedt aan een vrije HOV-tramlijn zonder enorme consequenties voor het lokale verkeer. Dit tracé is niet geschikt te maken voor een snelle HOV-verbinding met Delft en levert alleen maar nadelen op voor Voorburg en voor de Geestbrugweg in Rijswijk, zowel infrastructureel (veiligheid, ontsluiting) als sociaal-maatschappelijk (doorkruising/afsluiting van de wijk). Het tast het woon- en leefklimaat daar ernstig aan. Een visie ontbreekt op het realiseren van doorstroombeperkingen in dit gebied voor doorgaand regionaal en lokaalverkeer. (Zie ook punt 1.). Laat dus deze HOV-tramlijn op dit tracé vervallen en zoek indien nodig naar een andere OV-verbinding, die lokaal bestemmingsverkeer mogelijk blijft maken, afhankelijk van de visie uit dit verkeersonderzoek.