Schriftelijke vragen over digitale dienstverlening

23 October 2021, 09:36 uur
Lokaal
mainImage

Het verbeteren van de dienstverlening door de gemeente is een prioriteit van D66 Rijswijk. Hier valt de website ook onder. Dit zodat antwoorden op vragen over je buurt of de hele gemeente makkelijk te vinden zijn.

Zowelvoor wie een snel antwoord zoekt als voor wie meer achtergrondinformatie zoekt. De toegankelijkheid van de website - het kunnen lezen, luisteren, bedienen en reageren voor mensen met een beperking - is daarbij ook toegezegd. Inmiddels is dit ook een wettelijk
vereiste. D66 Rijswijk heeft op verschillende momenten aangedrongen op verbetering van de informatievoorziening en het aangeven van de planning. Uit de eerdere antwoorden bleek dat er- door Corona - vertraging was. Daarbij is aangegeven dat hier bij de begroting meer
duidelijkheid kwam, dan wel bij de stukken over het Groot Project organisatieontwikkeling.

Uit de huidige tekst van de begroting halen we de antwoorden niet en de rapportage Groot Project is (nog) niet beschikbaar.
Het college wordt verzocht om voor 5 november 2021 antwoord te geven op onderstaande vragen.
Vragen aan het college:
- Wanneer wordt de nieuwe website verwacht? Welke verbeteringen staan daarbij voor het college voorop?
- Eerder werd aangegeven dat de website vervangen moet worden omdat de code niet meer wordt ondersteund per november 2021. Is dit veiligheidsrisico gemanaged met de nieuwe website? Indien de nieuwe website later dan november 2021 geïmplementeerd wordt, hoe gaat de gemeente dan om met dit risico?
- Welke diensten kunnen ondernemers en inwoners straks digitaal uitvoeren?
- De gemeente is verplicht om toegankelijke websites te hebben op basis van de Europese en Nederlandse wetgeving, daar hoort het publiceren van toegankelijkheidsverklaringen per website bij. In de verklaring staat in hoeverre de website al aan de eisen voldoet en welke maatregelen de instantie neemt om toegankelijkheid te borgen, inclusief planning. Hoever is Rijswijk met het per website
opstellen van toegankelijkheidsverklaringen? Betrekt het college mensen met een beperking bij de ontwikkeling van nieuwe websites en andere digitale diensten?
- Volgens de berichtenbox is de gemeente Rijswijk nog niet aangesloten. Dit als één van de laatste gemeente die nog niet gebruik maakt van deze service voor inwoners.

Bent u het ermee eens dat dit niet past in het zorgen voor excellente digitale dienstverlening voor inwoners en het op orde hebben van de basis? Wat is de reden hierachter en wanneer wordt de aansluiting wel voorzien?