Rijswijkse 'scanauto' gaat weer rijden

3 July 2021, 08:03 uur
Lokaal
mainImage
Een archieffoto van de Rijswijkse scanauto,

De Rijswijkse scanauto gaat vanaf de week van 5 juli weer rijden. Dat heeft het college besloten, nadat de geconstateerde problemen met het parkeersysteem zijn hersteld.

Er wordt gefaseerd opgestart en gemonitord hoe het gaat.  In oktober volgt een evaluatierapport met aanbevelingen om het parkeersysteem waar nodig te verbeteren.

Nadat fouten in het parkeersysteem waren ontdekt is de scanauto tijdelijk niet ingezet. Deze fouten zaten niet bij de scanauto zelf, maar in de database die alle gegevens verwerkt. Wel zijn in die periode diverse testritten gereden, om data te verzamelen die bijdroegen aan de oplossing van de problemen. Er is nu voldoende vertrouwen om weer op te kunnen starten. Dat is belangrijk, omdat het parkeersysteem ervoor zorgt dat de juiste parkeerder op de juiste plaats staat.

De gemeente gaat het parkeerproces evalueren met behulp van een externe partij. “Doel is om te kijken of er zaken in het parkeersysteem zitten die we nog verder kunnen verbeteren”, zegt wethouder Jeffrey Keus. “We willen leren van wat fout is gegaan. Voor nu zijn we blij dat de fouten zijn hersteld en de handhaving weer volgens de reguliere werkwijze kan plaatsvinden. Daar is met man en macht aan gewerkt.” In oktober ontvangt de gemeenteraad het evaluatierapport.

Handmatig gecontroleerd

Als gevolg van de fouten in het parkeersysteem zijn de nog niet verzonden naheffingen parkeerbelasting uit de periode december 2020 tot april 2021 handmatig gecontroleerd. Uit deze controle is gebleken dat 2.850 naheffingen terecht zijn geregistreerd en alsnog worden verzonden. De meeste overige naheffingen zijn om verschillende redenen geseponeerd. Momenteel wordt nog gewerkt aan de controle van naheffingen uit de periode maart tot december 2020. 

Parkeerloket geopend
Sinds 6 april is een speciaal parkeerloket opgericht en actief. Hier kunnen gedupeerden zich melden en worden zij van A tot Z geholpen.  Het parkeerloket heeft sindsdien ruim 360 zaken in behandeling genomen. Nu de reguliere werkwijze weer van kracht gaat, kunnen inwoners die het niet eens zijn met een naheffing, in bezwaar gaan bij de hiervoor gemandateerde partij (In Public). Het parkeerloket blijft nog wel geopend voor het beantwoorden van algemene vragen, bijvoorbeeld voor vragen met betrekking tot de vertraging die ontstaan is bij de verzending van de naheffingen.