'Rijswijk verdient bereikbaarheid die wél werkt'

27 December 2025, 09:00 uur
Lokaal
mainImage
Wij.Rijswijk

Een verkeersbord is geen oplossing. Rijswijk verdient bereikbaarheid die wél werkt. Dit meldt Wij.Rijswijk in een opvallend bericht dat verder als volgt luidt. 

Iedereen die hier dagelijks rijdt ziet hetzelfde: de Volmerlaan zit in de spits weer muurvast. Auto’s schuiven stapvoets richting Treubstraat en Kesslerpark. Bedrijven lopen vast, bewoners komen moeilijk de wijk uit en de Plaspoelpolder slibt dicht.

Al jaren vragen inwoners en ondernemers om echte maatregelen. Maar het college komt opnieuw niet verder dan het plaatsen van een paar borden en het “nog eens” afstellen van verkeerslichten. Wethouder Van de Waart kondigde dit vol trots aan, maar wie hier rijdt weet dat dit niets oplost.

Tinus Kaffa, woordvoerder mobiliteit namens Wij. Rijswijk, is helder: “Iedereen die hier rijdt snapt het meteen: dit gaat zo niet werken. Behalve het stadsbestuur, blijkbaar. Op papier ziet het plan er vast keurig uit. Een paar extra borden, wat knoppen aan de verkeerslichten en klaar. Maar wie ’s ochtends of ’s avonds in de file staat op de Volmerlaan, weet dat dit de problemen niet oplost. Niet voor een stad met meer dan 60.000 inwoners. Niet voor een gebied waar duizenden mensen wonen en werken. En zeker niet voor de Plaspoelpolder, het kloppend hart van onze economie.”
Automobilisten kiezen niet voor de Treubstraat omdat het gezellig is. Ze doen dat omdat het kruispunt de verkeersdruk niet aankan. De wijk wordt gebruikt als uitweg, de Volmerlaan loopt dicht en het verkeer zoekt zijn eigen weg ongeacht hoeveel extra borden er worden geplaatst. Een bord verandert het gedrag niet. Een bord lost de file niet op. Een bord haalt de druk niet weg.

Een maatregel die wél werkt
Wij. Rijswijk kiest voor een maatregel die direct lucht geeft: in de spits wordt het verkeer vanaf het Kesslerpark geweerd van het kruispunt met de Volmerlaan. Zo wordt één van de belangrijkste fileveroorzakers uitgeschakeld.
Met die maatregel verdwijnt de grootste knoop uit het kruispunt. De doorstroom wordt rustiger en voorspelbaarder. Blokkerend verkeer op het kruispunt wordt echt verminderd. En verkeer kan via de Lange Kleiweg worden afgewikkeld.
Dit is geen dure studie. Geen pilot van een jaar. Geen extra borden. Dit is een ingreep die meteen merkbaar is in de straat.
Rijswijk verdient meer dan halve oplossingen.  Als er ergens doorzettingskracht nodig is, dan is het bij de bereikbaarheid van onze stad. Nieuwe woningen bouwen is belangrijk, maar zonder een bereikbare stad worden problemen groter in plaats van kleiner".