Nadat verschillende gedupeerden met verwondingen van losse stoeptegels zich bij de fractie Rijswijks-Belang hadden gemeld heeft Nel Kames van de betreffende partij schriftelijke vragen gesteld aan het college. Volgens haar wordt er niet goed omgegaan met de klachten en mist zij soms het menselijke aspect in bepaalde contacten met inwoners van Rijswijk.
In antwoord op de vragen geeft het college aan dat bij schade en verzekering er een uniforme werkwijze wordt gehanteerd. “Bij een val met letsel opgelopen in de openbare ruimte nemen we – waar mogelijk – telefonisch contact op met de gedupeerde om de gebeurtenis aan te horen en de betrokkene nader te informeren. Wij zijn als gemeente vanuit de zorgplicht verantwoordelijk voor het handhaven van de veiligheidsnormen. Echter kunnen wij de veiligheid niet garanderen en komen dergelijke ongevallen voor. Wij maken door middel van inspecties inzichtelijk waar ongewenste situaties zich bevinden, prioriteren deze en zetten de herstelwerkzaamheden uit bij onze aannemer. Daarnaast melden onze toezichthouders onveilige situaties en laten deze herstellen. Wanneer er sprake is van letsel wordt de beoordeling aangaande de vraag of de gemeente aansprakelijk is overgedragen aan onze verzekeraar, dit wordt besproken met de gedupeerde.”
De beantwoording van de vragen leert ook het volgende: “Een slachtoffer heeft behoefte aan duidelijkheid en wil zich gehoord voelen. Vanuit die gedachte communiceren wij met onze inwoners en voeren wij bij schade en verzekering onze taken uit met oog voor het belang van de inwoner en de ontstane gebeurtenis.”
Via de website https://www.rijswijk.nl/inwoners/producten/melding-openbare-ruimte kunnen de inwoners van Rijswijk inwoners meldingen indienen.