Rijswijks-Belang heeft een aantal voorwaarden opgesteld in een motie die wat hen betreft in een nieuwe intentieverklaring zouden moeten staan. Het gaat hier om het proces van de komst van duizenden woningen op De Binckhorst.
Zoals de intentieverklaring nu wordt aangeboden aan de raad van Rijswijk is het iedergeval voor Rijswijks-Belang een No Go. "Deze motie zal onze partij morgen indienen", aldus fractievoorzitter Marc Weterings.
De motie luidt als volgt
De gemeenteraad van Rijswijk in vergadering bijeen op 8-2-2022
Constaterende dat:
- in het Haagse gebied CID-Binckhorst de komende jaren 25.000 woningen en 30.000 banen worden toegevoegd met extra verplaatsingen in een al druk gebied tot gevolg;
- het college aan de gemeenteraad heeft gevraagd opdracht te geven voor ondertekening van de intentieverklaring MIRT-verkenning bereikbaarheid CID-Binckhorst;
- de gemeente Rijswijk geen onderdeel uitmaakt van de projectorganisatie;
- de intentieverklaring dient als opmaat naar een bestuursovereenkomst waarin afspraken over voorkeursalternatieven worden gemaakt;
- het traject rond de bereikbaarheid van de CID-Binckhorst zich momenteel in de verkennende fase bevindt;
- er voor het traject Den Haag-Delft alleen Rijswijkse varianten worden onderzocht over de Broekslootkade en de Geestbrugweg;
- de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg eerder via moties de variant over de Broekslootkade kon toevoegen;
- er nog geen inzicht is in nut en noodzaak van de nu in onderzoek zijnde Rijswijkse tracés;
- in de verklaring de thema’s (verkeers)veiligheid, leefbaarheid, groen en gezondheid van groot belang worden geacht;
- volgens het raadsvoorstel de gemeente Rijswijk met het ondertekenen in de positie van meebeslissen komt, maar de verklaring tegelijkertijd niet juridisch bindend is en Rijswijk geen opdrachtgever wordt;
Overwegende dat:
- de tienduizenden extra inwoners en werknemers in de Binckhorst in eerste instantie een Haags probleem zijn;
- het onwenselijk is om te kiezen voor een voorkeursvariant voordat nut en noodzaak in kaart zijn gebracht;
- het onacceptabel is dat al voorafgaand aan de verkenningsfase Haagse varianten over de Neherkade en door de Rotterdamsebaan zijn uitgesloten;
- de gemeente Rijswijk vanwege de halfbakken deelname tot nu toe continu achter de feiten aanloopt en ook de intentieverklaring onduidelijk is over de exacte status van de gemeente Rijswijk ten opzichte van de andere deelnemende partijen;
- op basis van de geformuleerde aandachtspunten Rijswijk zich verbazingwekkend genoeg al lijkt te hebben neergelegd bij de Geestbrugweg als voorkeurstracé;
- er in deze fase reeds wordt gesproken over het verwijderen van parkeerplaatsen, bomen en beweegruimte en daarom een toevoeging van een HOV-tram of -bus in zowel de Geestbrugweg als de Broekslootkade in geen scenario lijkt te kunnen zorgen voor verbetering van de genoemde thema’s in de verklaring (verkeersveiligheid, leefbaarheid, groen en gezondheid);
Verzoekt het college:
terug te gaan naar de onderhandelingstafel en te eisen dat de volgende uitgangspunten aan de intentieverklaring worden toegevoegd:
1. er worden pas vervolgstappen richting voorkeursvarianten gezet op het moment dat nut en noodzaak van een nieuwe HOV-verbinding tussen Den Haag en Delft in kaart zijn gebracht;
2. ondertekening van de verklaring mag op geen enkele wijze betekenen dat we ons committeren aan alle stappen van het tot nu toe doorlopen proces;
3. Haagse tracés, zoals de Neherkade, ondertunneling via het Schenkviaduct en de BoogieWoogieTunnel, worden toegevoegd aan de huidige verkenning voor een volwaardig onderzoek;
4. de Geestbrugweg en de Haagweg worden meegenomen als volwaardig onderzoeksgebied in de MER-beoordeling ondanks dat er al bestaande tramsporen liggen;
5. Rijswijk wordt een volwaardig én gelijkwaardig partner ten opzichte van de andere partijen van de projectorganisatie;
en als niet aan alle bovenstaande eisen wordt voldaan, er door de gemeente Rijswijk geen ondertekening van de intentieverklaring plaatsvindt;
en gaat over tot de orde van de dag.
Rijswijks-Belang