De fractie Beter voor Rijswijk heeft geconstateerd dat scanauto's van parkeerbeheer nog wel eens onterecht automatisch een boete uitschrijven.
Volgens Appjection, dat hulp biedt aan mensen die hun parkeerboete willen aanvechten, ligt het hoge aantal onterechte boetes aan het ontbreken van 'de menselijke maat' bij de inzet van scanauto's. "Die auto's herkennen bijzondere situaties niet altijd, bijvoorbeeld of iemand nog naar de parkeerautomaat loopt of dat iemand aan het laden en lossen is"
De fractie van Beter voor Rijswijk heeft daarom informatie over de boetes opgevraagd. De gemeente laat desgevraagd weten dat over 2020 nog niet alle cijfers verwerkt zijn. Op de 13.146 ingelezen zaken zijn 1.789 bezwaren geregistreerd, 236 naheffingen zijn geseponeerd en 710 bezwaren zijn toegekend.
Ook geeft de gemeente duidelijkheid over de heen en weer loopafstand naar de meter die groot kan zijn. Nadat de scanauto een kenteken heeft gescand wordt ná zeven minuten (geautomatiseerd) gecontroleerd of een betaal-/vergunningrecht aanwezig is. Indien aanwezig, vervalt de scan. Indien het niet aanwezig is, wordt de scan op een beeldscherm door een medewerker beoordeeld. Indien deze geen bijzonderheden ziet wordt de scan doorgezet naar het naheffingenbestand. De tijd om een parkeerrecht te kopen is dus zeven minuten. Dat kan via de parkeer-apps en via de parkeermeter. Omdat een bonnetje achter de ruit niet nodig is gaat het alleen om de ‘heen’weg naar de parkeermeter. Zodra daar betaald is, is het parkeerrecht verkregen. Daarnaast maakt de scanauto, naast de kentekenscan, ook omgevingsscans. Daarop kan bij de visuele controle door een medewerker nog eens bepaald worden of iets bijzonders aan de hand is (ambulance, laden-lossen). Daar waar klaarblijkelijk een verkeerde beslissing is genomen wordt er op voorhand geseponeerd.