'Ontwikkelen Geestbrugweg heeft grote gevolgen voor Rijswijk'

17 May 2023, 07:50 uur
Lokaal
mainImage

De veel besproken en inmiddels beladen Geestbrugweg kwam gisteren tijdens Forum veragdering Stad in Rijswijk ter sprake. Voor de omwonenden en andere verkeersgebruikers  is het belangrijk om dit onderwerp te blijven volgen. 

Het CDA had hierover bij monde van raadslid Simon Geleijnse gisteravond de volgende inbrang. 

Een belangrijk voorstel met flinke gevolgen voor onze stad, in het bijzonder voor de aanwonenden en de directe omgeving van de plannen. We hebben enorm veel info ontvangen. Veel kunnen beluisteren en lezen. Vandaag beperk ik me tot een aantal vragen aan het College. 

We werken samen in de regio, maar niet altijd blij met de gevolgen. Waar is de wethouder niet blij mee?

Herinrichten Geestbrugweg. Geen discussie over de noodzaak. In het voorstel staat dat het onlosmakelijk verbonden is aan project CID-Binckhorst. Is dat niet wat te voorbarig?

Er komt nog een studie naar effectieve lijnvoering. Tram 1 of toch een andere lijn? Wel van belang, waarom weten we dat nog niet? Los zand, noemde de heer Bartels (inspreker) het, de heer Van Onselen sprak er ook over. En gelijk hebben ze en wij hebben er als raad niets meer over te zeggen. Welke mogelijkheden zijn er straks zonder overstap voor Rijswijkers? En welke rol spelen de financiën van OV-bedrijven, personeelstekort en de nu wat achterblijvende aantallen reizigers.

En is de nieuwe lightrail op de ‘oude lijn’ in combinatie met tram tussen Den Haag CS en Voorburg niet voldoende?

De tram bleek de beste oplossing. Kan de wethouder nog eens toelichten waarom een bus - over de Rotterdamsebaan - geen optie is? Wij.Rijswijk zei het ook al in de media.

Omwonenden maken zich vooral zorgen over verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Ook in de wijken Cromvliet en Leeuwendaal. In dat kader komt de ‘knip’ ter sprake om het doorgaande verkeer tegen te gaan. Zijn er ook andere opties? Kan die knip niet opschuiven richting de grens met Den Haag, zodat wijken verbonden blijven. Hoorde mevrouw Sterk daar ook over. Of verlaagt dat de intensiteit niet voldoende vraag ik de wethouder.

En hoe moeten we de passage beoordelen uit het masterplan op pagina 23: voor mensen die toch een eigen auto hebben of voor bezoekers die met de auto komen zijn er voldoende parkeerplaatsen aanwezig. Los van andere voorzieningen: hoe gaat Den Haag ervoor zorgen dat nieuwe bewoners daar echt niet voor de auto kiezen? Alleen een auto mogelijk als je kan aantonen dat je bezit over een parkeerplaats? Of?  En met steeds meer duurzamere auto’s op komst: hebben we echt zicht op het aantal auto’s en de bewegingen?

Kan de wethouder al iets vertellen over winkelcentrum Oud Rijswijk?  Hoe gaan we de ondernemers zo veel mogelijk ontzien tijdens de werkzaamheden bij de mogelijke herinrichting van de Geestbrugweg. En ik sluit me aan bij de opmerkingen van de heer Braam van Beter voor Rijswijk over herinrichting van de Herenstraat.

Voorzitter. Ik noemde al effectieve lijnvoering: onderzoek volgt. Sluipverkeer op de parallelweg Haagweg: nader onderzoek. De knip: nader onderzoek.  Veel onderzoek dus. Terwijl we binnenkort moeten besluiten. Zwemmen we een fuik in? Waarom nu een besluit? Er is voldoende tijd toch?

En dan nog een onderzoek: Kan de wethouder meer vertellen over het onderzoek naar het gemeentebrede effect op de verkeersstromen? Voorzitter, in dat kader herinner ik het college en de collega-raadsleden aan een motie eind 2022. Ondertekend door de VVD, Rijswijks Belang, Wij Rijswijk en onze fractie en ondanks de steun van enkele raadsleden van Beter voor Rijswijk net niet aangenomen. Maar het verzoek in die motie leeft dus breed, heel breed. We vroegen daarin om een integrale en regionale mobiliteitsvisie te formuleren met als uitgangspunt dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van alle gemeenten hierin geborgd is; En we verzochten om géén enkel voorstel voor te bereiden over het verleggen van tramverbindingen zolang de gevolgen van het autoverkeer door Rijswijk niet op een serieuze manier door de regio zijn onderkend blijkens de bereidheid om te komen tot de bedoelde mobiliteitsvisie.