De afgelopen jaren is er op verschillende momenten met de gemeenteraad van Rijswijk gesproken over de wens tot inzet van cameratoezicht in de aanpak van openbare orde overlast en afvaldumpingen. Dit komt dinsdagavond aan de orgde in de Forum-vergadering van de gemeenteraad.
Het College heeft naar aanleiding van deze breed gedragen en aanhoudende behoefte in het Coalitieakkoord 2022-2025 opgenomen dat zij de komende jaren extra investeren op veiligheid met de inzet van flexibel cameratoezicht.
Om dit te realiseren is besloten tot de aanschaf van twee Mobiele Camera Units (MCU’s). Op ons verzoek heeft de politie de aanschaf van de MCU’s inmiddels in gang gezet via de voor hen bekende en betrouwbare leveranciers. De incidentele kosten voor de aanschaf van ca. € 10.000,- kunnen worden gedekt uit de begroting 2022. De te verwachten jaarlijkse kosten voor het beheer en de inzet van de MCU’s van ca. € 20.000,- moeten bij Voorjaarsnota 2023 als structurele lasten worden opgevoerd.
Aan een besluit tot inzet moet dan ook een objectieve veiligheidsscan van de politie ten grondslag liggen. Op advies van de politie heeft het College ervoor gekozen om het cameratoezicht in 2023 in eerste instantie in te zetten op de aanpak van openbare orde overlastlocaties.
Met de politie wordt op dit moment nog uitgezocht of het daarnaast mogelijk is om de MUC’s in te zetten voor afvaldumpingen. Dit is lastiger te realiseren, omdat de gemeente hier primair voor verantwoordelijk is en de politie in dat geval geen operationele regie voert. Vanwege strikte eisen aan de (technische) verbinding, verwerking (vast te leggen in DPIA’s), opslag en autorisaties zal moeten worden vastgesteld wat de mogelijkheden en kosten hiervoor zijn. Hierover wordt de gemeenteraad op een later moment nader geïnformeerd.