Tijdens de raadsvergadering van vanavond is een motie aangenomen met 26 stemmen voor en 3 tegen ten aanzien van de publieke dienstverlening.
De gemeenteraad van Rijswijk, in vergadering bijeen op 20 december 2022, ter bespreking van het raadsvoorstel “strategie publieke dienstverlening”:
Constaterende, dat:
• het vertrouwen in de overheid de afgelopen jaren steeds verder is afgenomen;
• dat dit dalende vertrouwen mede veroorzaakt is door ongeveer 30 jaar overheidsbeleid waarin een bedrijfsmatige zakelijke aanpak en efficiëntie steeds meer de boventoon is gaan voeren ten koste van het menselijke gezicht van de overheid;
• dat in het coalitieakkoord en het collegewerkprogramma is uitgesproken dat wij het vertrouwen willen herstellen en dat wij een gemeente willen zijn die naast haar inwoners staat en wederzijds vertrouwen hoog in het vaandel heeft staan;
• de gemeente Rijswijk desalniettemin inwoners die met de gemeente in contact staan nog steeds aanduidt als ‘klant’.
Overwegende, dat:
• de relatie tussen overheid en burger van een heel andere aard is dan die van bedrijf en klant, omdat de relatie overheid - burger onvervreemdbare, grondwettelijke rechten en plichten behelst terwijl de relatie bedrijf - klant van een commerciële aard is;
• het belangrijk is om deze relatie tussen overheid en burger ook in ons (ambtelijk) taalgebruik tot uiting te laten komen.
Verzoekt het college:
• het gebruik van het woord klant in de communicatie naar inwoners van Rijswijk te vermijden en bij de halfjaarrapportage aan de raad te rapporteren op welke wijze het college hier invulling aan gaat geven.
En gaat over tot de orde van de dag.
Namens de fracties van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, Beter voor Rijswijk, Rijswijks Belang, PG&R.
Opvallend is dat VVD en CDA in eerste instantie niet meetekende.
Simon Geleijnse (CDA): Sommige zinnen stuiten me tegen de borst, bedrijfsmatige aanpak is niet slecht, maar mijn fractie steunt de motie echter alsnog".
Wethouder Werner van Damme (VVD): "Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Ik wil naar buiten toe het woord burger vermijden. Ook de VNG maakt gebruik van het woord 'klant'. Maar we kijken anders naar inwoners. We gaan inzetten op het vermijden van het woord 'klant'. Naam van klantcontact centrum moeten we veranderen als we naar 'Huis van de Stad' gaan".
Door: Ingrid Ortolani