Tijdens de raadsveragdering van vanavond is de een motie niet aangenomen aangaande de druk van de woningbouw en de bereikbaarheid.
De motie luidt als volgt.
De gemeenteraad van Rijswijk constaterende:
· Dat in de media plannen zijn gepresenteerd om in Den Haag naast de woningen in Zuid West, ook in de Binckhorst en in Laakhaven de woningbouw nog verder uit te breiden tot een aantal dat de 100.000 woningen ruimschoots overstijgt;
· Dat in de Forumvergadering van 6 december jl. door het college een toelichting is gegeven op de afspraken van de vervoerregio met het Rijk over investeringen in bereikbaarheid;
· Dat daarin enerzijds wel sprake is van “vaker een tram over de Geestbrugweg te laten rijden “, terwijl over dat tracé in de Rijswijkse raad nog geen besluit is genomen;
· Dat er anderzijds géén afspraken zijn gemaakt over de problematische verkeerssituatie op de Prinses Beatrixlaan, terwijl de raad zich daar al jaren nadrukkelijk uitspreekt over een tunnel als oplossing en daar ook een financiële reserve voor heeft aangelegd;
· Dat ook op andere (doorgaande) wegen zoals de Haagweg, de Burgemeester Elsenlaan en de Huis te Landelaan het verkeer praktisch vaker stil staat dan dat het doorrijdt;
· Het STOMP-principe een aanvaard principe is binnen Rijswijk en omliggende gemeenten, maar dat dit vooralsnog geen enkel effect heeft op het gebruik van auto’s in de regio en dat het er gelet op berichten over autoverkopen en verdere verschraling van het OV, er niet de schijn van heeft dat dit op korte termijn verandert;
Overwegende:
· Dat de wethouder in de Forumvergadering meldt dat in de regio de verkeerssituatie aan de Beatrixlaan niet zo problematisch wordt gezien als in Rijswijk zelf;
· Dat echter feitelijk nu al de verkeersopstoppingen groter worden langs alle hierboven genoemde doorgaande wegen in Rijswijk tussen de ringweg en de stad Den Haag;
· Dat dit met de intensivering van woningbouw in Den Haag, gecombineerd met onze eigen bouwopgaven, tot een compleet onwerkbaar en ongezond verkeersinfarct in Rijswijk gaat leiden;
· Er behalve Rijswijk ook andere gemeenten zijn, zoals Delft, Westland, Voorburg-Leidschendam die te maken hebben met de enorme woningbouw in Den Haag, naast de eigen woningbouw realisatie;
· Woningbouw alleen kan worden gerealiseerd met een verstandige integrale en regionale mobiliteitsvisie die zich uitstrekt over alle vervoersmodaliteiten;
Verzoekt het college met klem:
· Met de omliggende gemeenten een integrale en regionale mobiliteitsvisie te formuleren waarbij alle vervoersmodaliteiten aan bod komen, met als uitgangspunt dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van alle gemeenten hierin geborgd is;
· Met de gemeenteraad eerst in gesprek te gaan over de uitgangspunten en het te verkrijgen mandaat;
· Géén enkel voorstel voor te bereiden over het verleggen van tramverbindingen zolang de gevolgen van het autoverkeer door Rijswijk niet op een serieuze manier door de regio zijn onderkend blijkens de bereidheid om te komen tot de bedoelde mobiliteitsvisie;
· En in de tussentijd alle mogelijkheden te onderzoeken en te beproeven voor het weren van doorgaand verkeer door Rijswijk d.m.v. afsluiting, afstelling van verkeerslichten, wegversmalling, of wat voor ontmoedigende maatregelen dan ook.
En gaat over tot de orde van de dag.
CDA Rijswijk - Menno van Enk
VVD Rijswijk - Udo Oelen
Wij. Rijswijk - Danny van Dam
Rijswijks Belang - Bianca de Haan-Niesen
Wethouder Armand van de Laar reageert onder andere als volgt: "Vanuit de CBS-cijfers zien we dat het verkeer groeit. Fietspaden, lange routes. metro's en auto-gebruik worden drukker. Mobiliteit staat onder druk. Strategische agenda van de MVDH is vastgsteld. Hier staan maatregelen in om regio beheersbaar te houden en dat het autogebruik relatief lager wordt. Hier kom ik later nog op terug. Er komt een regionale mobiliteitsvisie. Er zijn haakjes en kapstokken om hiermee aan de slag te gaan.
Door: Ingrid Ortolani