Meer maatwerk voor Rijswijkse huurders in coronatijd

7 April 2021, 13:20 uur
Lokaal
mainImage
Besteman: "Regelmatig contact met samenwerkingspartners in gemeente om oplopende betalingsproblemen te voorkomen"

De coronacrisis duurt inmiddels een jaar, en het einde is nog niet in zicht. Iedereen ondervindt de effecten van deze ingewikkelde tijd. Woningcorporaties Rijswijk Wonen en Vidomes hebben daarom extra oog en aandacht voor Rijswijkse huurders die door deze crisis in de financiële problemen dreigen te komen. Ook de gemeente Rijswijk trekt samen met de corporaties op om extra aandacht te hebben voor inwoners die het lastig hebben gekregen door de coronacrisis.

Maatwerk
Voor sommigen betekent de coronacrisis verlies van inkomen, waardoor zij bijvoorbeeld vaste lasten zoals de huur niet meer kunnen betalen. Huurders van een sociale huurwoning in Rijswijk hoeven zich geen zorgen te maken dat zij zomaar hun huis kwijt kunnen raken.

Rob van den Broeke, directeur bij Rijswijk Wonen: “Wij begrijpen dat het moeilijk kan zijn om de huur te betalen als je je baan kwijt bent door de coronacrisis. Net als collega-corporatie Vidomes roepen we daarom huurders op om contact met ons op te nemen als ze de huur niet meer kunnen betalen. Hoe eerder mensen aan de bel trekken, hoe beter. Dan gaan we samen op zoek naar een passende oplossing. En die vinden we altijd.”

Huurverlaging en geen jaarlijkse huurverhoging
Ook vanuit de landelijke overheid zijn regelingen doorgevoerd om de lasten van huurders te verlichten. Zo hebben bewoners van een sociale huurwoning met een hoge huur en een laag inkomen in 2021 recht op een eenmalige huurverlaging. Daarnaast gaat de jaarlijkse huurverhoging van sociale huurwoningen op 1 juli niet door. Deze huurbevriezing is voor huurders - zeker in coronatijd - natuurlijk goed nieuws.

Regelmatig contact met samenwerkingspartners
Daphne Braal, bestuurder bij Vidomes: “Net als Rijswijk Wonen roepen wij onze huurders actief op om zich bij ons te melden als dat nodig is. Vervolgens monitoren wij iedere maand of de betalingsregeling wordt nagekomen, en nemen anders contact op met deze huurder. Zo houden we goed vinger aan de pols hoe het met hen gaat, en kijken we wat er eventueel nog meer nodig is. Ook hebben wij regelmatig contact met onze samenwerkingspartners in de gemeente om oplopende betalingsproblemen te voorkomen.”

Wethouder Johanna Besteman (Wonen & Welzijn-foto) benadrukt: “De gemeente vindt het belangrijk dat het voor inwoners goed en positief wonen is in Rijswijk. Door de coronacrisis hebben veel inwoners het zwaar in deze tijd. Als gevolg daarvan heeft de gemeente afstemming gezocht met de corporaties. Ik ben blij dat we in deze coronatijd samen met de corporaties optrekken ten behoeve van onze inwoners.”