'Meer groen in de Steenlaan in Rijswijk is gewenst'

15 April 2022, 11:08 uur
Lokaal
mainImage
De Steenlaan in Rijswijk.

Pas geleden hebben inwoners uit Rijswijk de mogelijkheid gekregen om deel te nemen aan een enquête om jouw ervaring en beleving van de Steenlaan met ons te delen. Van deze mogelijkheid is goed gebruik gemaakt waardoor we waardevolle informatie hebben gekregen.

De gemeente meldt hierover het volgende.

Aan de hand van onderstaande beschrijving willen wij graag toelichten hoe wij de ontvangen informatie in het ontwerp hebben opgenomen. Het is logischerwijze onmogelijk om op elke afzonderlijke reactie in te gaan en aan te geven hoe deze al of niet is verwerkt in het ontwerp. Er is echter wel een duidelijke rode draad zichtbaar met onderwerpen die veel genoemd worden. Op die punten lichten wij graag toe hoe wij deze in het ontwerp verwerkt hebben.

Snelheid

Als eerste wordt de snelheid van het autoverkeer op de Steenlaan vaak genoemd. In het ontwerp hebben wij daarom de volgende maatregelen genomen. Het gedeelte tussen de Schoolstraat en Ruysdaelplein zal worden aangemerkt als 30km/u-zone. Ook wordt een extra drempel aangebracht. De verharding in dit deel wordt uitgevoerd in klinkers in plaats van asfalt. Om de snelheid in het gedeelte met 50km/u te verlagen is ervoor gekozen om een middenberm toe te passen waardoor er een knik in de rijbaan komt. Deze knik verlaagt de snelheid.

Veiliger oversteken

De oversteekbaarheid van de Steenlaan is een punt van aandacht. Ter hoogte van de Herenstraat blijft de huidige oversteekplaats bestaan. Bij de middenberm komen twee plekken waar makkelijker overgestoken kan worden. Door de middenberm is het niet langer noodzakelijk om in één keer de gehele rijbaan te moeten oversteken.

Comfort fietspaden

De aanwezige fietspaden zijn te smal en de verharding bestaat uit losliggende en/of scheve tegels. De nieuwe fietspaden worden uitgevoerd in asfalt en worden breder.

Veiligheid aansluiting Schoolstraat/Tulpstraat

De aansluitingen met de Schoolstraat en de Tulpstraat zijn gevaarlijk en onoverzichtelijk. Bij de Schoolstraat zal de aparte rechtsafstrook worden verwijderd. Bij beide straten komen inritconstructies waardoor afslaand autoverkeer verplicht wordt om snelheid te minderen en voorrang moet verlenen aan de voetgangers en fietsers.

Parkeerproblemen

Het schuin parkeren wordt als gevaarlijk ervaren en er wordt vaak onjuist geparkeerd. In het nieuwe ontwerp hebben wij ervoor gekozen om over te gaan naar langsparkeren. In de huidige situatie hebben wij te maken met een maatvoering van de parkeervakken die zijn verouderd. Voertuigen zijn door de jaren heen groter geworden. In het nieuwe ontwerp voldoen de parkeervakken aan de huidige normen waardoor het probleem van te krappe plekken is opgelost.

Beplanting

Meer groen in de Steenlaan is gewenst. In het nieuwe ontwerp hebben wij, ondanks de beperkte ruimte, extra groen kunnen inpassen. De huidige bomen hebben geen juiste groeiplaats en staan voor de herinrichting niet op de juiste plek. In het nieuwe ontwerp vervangen wij de bestaande bomen. Nieuwe bomen komen op plekken te staan waar voldoende groeiplaats aanwezig is en waar geen conflicten meer zijn met ondergrondse kabels en leidingen. Naast bomen brengen wij ook meer lage beplanting in de groenvakken aan.

Voor de keuze van de bomen en beplanting hebben wij een voorstel. Deze vind je onder het voorgestelde ontwerp op dit platform. Wij hebben in ons voorstel gekeken naar een mix van soorten beplanting die de biodiversiteit ten goede komt en waarbij elk seizoen een aantrekkelijk en mooi beeld ontstaat.

Wij hopen dat dit ontwerp aansluit op jouw wensen en ideeën die naar voren kwamen uit de enquête en dat je enthousiast wordt van de vernieuwde inrichting.

Om het ontwerp naar een volgende fase te brengen willen wij je nogmaals vragen om mee te denken. Wij horen graag jouw reactie op het voorlopige ontwerp en het voorstel voor de keuze van beplanting en bomen.

Je hebt tot zondag 8 mei 2022 de tijd om je reactie via het platform door te geven. Met de uitkomsten gaan wij dan weer aan de slag om het ontwerp definitief te maken. Via deze link zijn onderin allerlei concepten te vinden.