Ir. Joep Aalders, wonende in de Voorburgse Heeswijkstraat, sprak gisteren als volgt in tijdens de Haagse raadsvergadering van het Masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst.
Geachte leden van de Gemeenteraad van Den Haag
Voor u ligt de vraag om in te stemmen met het Masterplan bereikbaarheid CID-Binckhorst met
twee HOV-tramtracé ’s. Maar hoe kunt u een OV-tracé vaststellen, als de gevolgen voor de rest van het verkeer bij de betrokken gemeenten en provincie niet in kaart zijn gebracht. Laat duidelijk zijn dat wij de woningbouw in de Binckhorst ondersteunen. En ook een goed openbaar vervoer. Maar we hebben grote twijfels of de voorgelegde HOV-tramtracé ‘s dat optimaal bereiken.
Mijn naam is Joep Aalders en ik woon in Voorburg-west. Vanuit mijn woning zie ik de hoogbouw in de Binckhorst oprijzen. Namens vele anderen, wil ik u erop wijzen dat uw besluiten niet alleen het CID-Binckhorst-gebied betreffen, maar ook Voorburg-west en de Geestbrugweg in Rijswijk. Voor hen is dit voorstel rampzalig als het gaat om hun bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid.
Voorburg-west is aan drie kanten omgeven door water: de Vliet, de Trekvliet en de Broeksloot. Aan de noordzijde grenst het aan het spoor en A12. De wijk heeft vijf uitgangen voor autoverkeer: nl. de Broekslootbrug richting Den Haag én de Geestbrug richting Rijswijk. De voorgestelde HOV-tracé’s op een vrije baan aldaar beperken voor beiden het overige verkeer enorm.
Dan de Westerburgstraat bij de kruising Maanweg/ Regulusweg, die onze wijk toegang geeft tot de A12 én de Prinses Mariannelaan bij het station. Ook zij ondervinden beiden bij het voorstel met gelijkvloerse kruisingen enorme beperkingen in het verkeer. Want elke 5 minuten passeert er een tram. In beide richtingen betekent dat 24 maal per uur. En dan wil de Provincie ook onze laatste uitgang naar de Westvlietweg autoluw maken. Dit alles is onacceptabel: Voorburg-west kan geen kan uit! Ook wij willen bereikbaar blijven, net als het Binckhorstgebied.
Voor een besluit over tracé's moet eerst een integraal verkeers- en vervoersonderzoek plaats-vinden naar een ordentelijke afwikkeling van ál het lokale en regionale vervoer en verkeer.
incl. auto- en vrachtverkeer in de Binckhorst en naaste omgeving. Inzicht in het (toekomstig) OV-lijnennet hoort daar ook bij. Pas dan praten we echt over een Masterplan bereikbaarheid CID-Binckhorst inclusief de naaste omgeving. Leidschendam-Voorburg nam hierover een motie aan. Ná zo’n integrale verkeers- en vervoersonderzoek wordt de gehele problematiek van de voorgestelde HOV-tracé’s duidelijk. Want dan zijn de gevolgen voor het afwikkelen van lokaal en regionaal verkeer in kaart gebracht.
Mogelijk leidt dat tot aanpassing van de nu voorgestelde HOV-tramtracé’s, naar bijvoorbeeld een voorlopige stille snelbus-variant, met minder investering (geen bovenleidingen en rails). Intussen is een (deels) ondergrondse dure ‘metro-verbinding’ van Scheveningen naar Zoetermeer voor te bereiden, waarvan tracé’s nu nog te verwerken zijn in verdere bouwplannen voor de Binckhorst.
Geachte Raad, we hopen dat u onze zorgen ter harte neemt. Wij roepen u op om nu nog niet akkoord te gaan met dit Masterplan, omdat de relatie met de verkeersafwikkeling in het gebied en de directe omgeving niet is opgenomen en geen actuelere gegevens zijn verwerkt. Doe een integraal verkeers- en vervoersonderzoek uitgaande van actuele data, voordat u enig tracé vaststelt. Bezint eer ge begint. En laat ons samen met u meedenken over haalbare oplossingen.
Update: De Haagse gemeenteraad heeft het Masterplan met 31 stemmen voór en 13 stemmen tegen aangenomen. De inwoners uit Voorburg en Rijswijk voelen zich door de politiek in de steek gelaten.
ir J.A.M. (Joep) Aalders
Heeswijkstraat
Voorburg