Lionsclubs: 204.000 pakken koffie voor René Froger

27 March 2021, 11:54 uur
Lokaal
mainImage

Lionsclubs Nederland zamelt voor het 9e jaar op rij waardepunten van Douwe Egberts in voor Voedselbanken Nederland. Er wordt ook ingezameld voor Voedselbank Haaglanden waaronder de gemeenten Den Haag, Zoetermeer en Rijswijk vallen.

In dit corona-jaar leverde de actie ruim 50% meer op dan vorig jaar en konden de waardepunten omgezet worden in 204.000 pakken koffie Aroma Rood tegenover 134.000 pakken afgelopen jaar. Dat is incl. 20% extra donatie van Douwe Egberts.

Voor veel mensen die een pakket van de voedselbank ontvangen, is een dagelijks kopje koffie niet vanzelfsprekend. Sinds vorige week biedt Douwe Egberts binnen haar spaarprogramma de mogelijkheid om het hele jaar door te kunnen schenken aan het goede doel.

Lionsclubs Nederland heeft wederom records gebroken met haar jaarlijkse inzamelingsactie voor Voedselbanken Nederland. Sinds 2012 zamelt deze charitatieve club door heel Nederland waardepunten van Douwe Egberts in, om deze te kunnen verzilveren tegen D.E Aroma Rood pakken koffie. Vrijdag overhandigde Jaap Stelling van Lionsclubs Nederland 204.000 pakken koffie (incl. 20% donatie van Douwe Egberts) aan René Froger, ambassadeur van Voedselbanken Nederland. Dat zijn er 70.000 meer dan het jaar daarvoor. Mooi feit is dat daarmee ook een record van 1 miljoen pakken koffie voor de voedselbanken in de afgelopen negen jaar is overschreden.

Een kop koffie is voor ruim een miljoen Nederlanders die onder de armoedegrens leven, een product dat een flinke hap uit het beschikbare budget neemt. Een dagelijks bakje koffie is dus ook voor de klanten van de voedselbanken in Nederland niet vanzelfsprekend

Lionsclubs overdonderd door eigen succes
De jaarlijkse Lionsclubs actie liep van december tot half februari. Op honderden plekken in het land, waaronder in veel supermarkten, stonden verzameldozen waar mensen hun D.E waardepunten konden doneren. Jaap Stelling van Lionsclubs Nederland zegt: ‘Ik ben echt overdonderd door dit succes. Door corona waren meerdere inzamelingspunten gesloten, maar toch is de opbrengst veel hoger dan andere jaren. Zo kunnen steeds meer mensen genieten van een dagelijks bakje koffie. Geweldig toch?!’

René vult aan: ‘Het is hartverwarmend om deze inzet van Lionsclubs te zien, waarmee zij al zo veel jaren een groot aantal Nederlanders weet aan te zetten tot sparen voor onze voedselbanken. Onze dank is groot!’ Mensen dichter bij elkaar brengen Ook Douwe Egberts waardeert de inzet van Lionsclubs Nederland enorm.

Ellen van der Linde, marketingmanager van Douwe Egberts: ‘Het is een geweldige traditie die jaarlijks weer meer pakken koffie oplevert voor klanten van de voedselbanken. Dat moedigen we graag aan, want een kop koffie brengt mensen dichter bij elkaar. Wij doneren daarom elk jaar 20% bovenop het gespaarde aantal waardepunten. Juist in deze coronatijd is ‘samen zijn met elkaar’ een van de dingen die we het meest missen. Daarom bieden we binnen ons spaarprogramma nu ook de mogelijkheid om, naast het sparen voor geschenken, het hele jaar door te kunnen schenken aan het goede doel.’