Leerlingen van het Veurs Lyceum in Leidschendam hebben als gastredacteuren deelgenomen in de redactie van het programma History Matters. De leerlingen werkten samen met studenten van het Albeda, Zadkine en Hogeschool Rotterdam en voelden historici, sociologen en andere deskundigen aan de tand over het koloniale- en slavernijverleden van Nederland, en specifiek Rotterdam. De twee havo 5 leerlingen die deelnamen in de redactie van History Matters, Mayla Methorst en Elise Willé, deden dat in het kader van hun profielwerkstuk. Het profielwerkstuk is een onderdeel van hun havo eindexamen. Ze maken een podcast over de doorwerking van het koloniale- en slavernijverleden op het heden. Daarbij zijn ze geïnspireerd geraakt door de Black Lives Matter beweging. Hun begeleidend docente van het Veurs, Eline Rademakers, tevens promovenda aan de Universiteit Leiden, is betrokken bij het History Matters project in Rotterdam en daar verantwoordelijk voor het educatief materiaal.
De aflevering van de History Matters collegetour waar de leerlingen van het Veurs Lyceum aan meewerkten werd opgenomen op dinsdag 6 september en is getiteld ‘Rottterdams
huiswerk’. Centraal stond de doorwerking van het koloniale verleden in het hedendaags
Nederland en Rotterdam specifiek. Mayla en Elise mochten vragen stellen aan psychiater
Glenn Helberg, specialist in transculturele psychiatrie. Ook werden vragen gesteld aan de
podcastmakers Peggy Bouva en Maartje Duin, bekend van de podkast ‘De plantage van onze voorouders’.
De ‘Drominee’ Rik Zutphen droeg Spoken Word voor, en ging ook in gesprek met de leerlingen van het Veurs. Elise en Mayla leerden veel en hebben vooral heel veel inspiratie opgedaan voor hun eigen podcast