Ingezonden: ervaring over de komst van vierde afvalcontainer

11 February 2022, 15:14 uur
Lokaal
mainImage

Een inwoner van Voorburg, van wie zijn naam bij de redactie bekend is, stuurde onze redactie de onderstaande ervaring als het gaat om de nieuwe afvalcontainers van Avalex. Met name de rol van de gemeente is hierin opmerkelijk. 

"In November 2021 werden wij, Voorburgse burgers, verblijd met het bericht , dat we een nieuwe (een VIERDE) container zouden ontvangen. We hadden de keuze uit twee formaten.

Ik heb toen onmiddellijk laten weten, geen enkele behoefte aan die container te hebben, aangezien diverse grote containers op kleine loopafstand van mijn woning te bereiken zijn. Daar kan ik alles tijdens mijn dagelijkse wandeling kwijt. Bovendien wenste ik geen 4e container in mijn  kleine tuin. Vergroenen is toch het woord, nietwaar, niet volbouwen met plastic bakken.".

"Toen ik op 03-02-2022 dan ook bericht kreeg van de aflevering van de (grote) container tussen 07-02 ’22 en 11-02-’22  heb ik onmiddellijk de dag daarop AVALEX gebeld en verwezen naar mijn antwoord op hun brief van november 2021. Zij verwezen naar de Gemeente, die hun opdrachtgever zou zijn". 

"Daarop belde ik de gemeente en vernam, dat dhr. Lenferink daarvoor het aanspreekpunt zou zijn, die echter op vrijdag niet aanwezig zou zijn. Ik kon op maandag terugbellen. Vervolgens heb ik op maandag, op dinsdag en op donderdag gebeld. Steeds kwam ik niet voorbij de telefoniste, die mij beloofde, dat ik dezelfde dag zou worden teruggebeld, hetgeen vervolgens NIET gebeurde. Ik heb daarbij steeds aangegeven, dat ik de container niet wenste te ontvangen en zowel Avalex als de Gemeente en hun eventuele vertegenwoordigers verbood om mijn erf met dat onding te betreden. (Erfvredebreuk)".

"Gisteren in de late namiddag stond deze container  (net als bij mijn buren) ineens zonder verdere bericht op het trottoir voor mijn woning. Ik heb vanmorgen vroeg eerst opnieuw de Avalex gebeld met het bericht, dat dit gedrocht mijn tuin niet zou komen ontsieren en ik verwachtte, dat men dit vandaag nog zou ophalen, anders zou ik hem laten verdwijnen. Opnieuw werd ik verwezen naar dhr. Lenferink van de Gemeente, die echter volgens het bericht vorige week op vrijdag niet zou werken. Na doorvragen bij de telefoniste “zou zij even kijken, of hij misschien toch aanwezig was” . Ik had nl. gevraagd naar de “tweede man” die na Lenferink verantwoordelijk zou zijn. Na ca.10 min. wachten kwam zij terug met het bericht “dat dhr. Lenferink best bereid was  met mij te praten, doch dat hij over enkele minuten in vergadering moest".

"Hij kon mij echter enkel vertellen, dat we de container tot 1 juli op proef kregen en daarna gemotiveerd konden verzoeken om  hem terug te laten halen.” Dit bericht  was mij al bekend: de brief daarover lag bij Avalex, bestemd voor alle “weigeraars”. Hij was echter  niet verzonden. Voorts bleek Lenferink   dus ineens wél op vrijdag aanwezig te zijn. En  negeert hij kennelijk totaal mijn veelvuldige verzoeken om mij terug te bellen, ( zoals toegezegd ) c.q.  te woord te staan. Mijns inziens een kwalijke zaak voor een ambtenaar, in dienst van de Gemeente  en dus dienstbaar aan de burger!!  De Gemeente lijkt echter te denken, dat het andersom is en wij burgers dienstbaar zijn aan hen".

Al met al een zeer kwalijke zaak, waartegen ik mij tot het uiterste zal verzetten.