Bezoekers van GroenRijk ’t Haantje in Rijswijk kunnen hun statiegeldverpakkingen voortaan eenvoudiger kwijt. Op het parkeerterrein van het tuincentrum is een nieuwe statiegeldautomaat van Statiegeld Nederland geplaatst. De installatie moet het inleveren van lege flessen en blikjes sneller en gebruiksvriendelijker maken.
Het grote verschil met traditionele inleverpunten is dat gebruikers niet meer elk flesje of blikje afzonderlijk hoeven aan te bieden. De nieuwe automaat kan complete zakken met statiegeldverpakkingen in één keer verwerken. Daarmee wordt het inleverproces aanzienlijk versneld en hoeven mensen minder lang te wachten.
De automaat is bedoeld voor plastic flessen en blikjes waarop statiegeld wordt geheven. Na het inleveren ontvangen gebruikers een tegoedbon, die kan worden ingewisseld of gedoneerd aan een goed doel, afhankelijk van de beschikbare opties.
Met de plaatsing van de automaat wil Statiegeld Nederland het voor consumenten aantrekkelijker maken om verpakkingen in te leveren en zwerfafval tegen te gaan. Door de mogelijkheid om grotere hoeveelheden tegelijk aan te bieden, wordt verwacht dat meer mensen hun lege verpakkingen zullen terugbrengen.
De nieuwe voorziening bij GroenRijk ’t Haantje sluit aan bij de landelijke ambitie om meer verpakkingen te recyclen en grondstoffen opnieuw te gebruiken. Voor inwoners van Rijswijk en de omgeving betekent het vooral een praktische en snelle manier om statiegeld terug te krijgen.