'Iedereen moet zich in Rijswijk thuisvoelen'

16 December 2022, 11:14 uur
Lokaal
mainImage
Ook de mobiliteit is voor wethouder Armand van de Laar een belangrijk onderwerp. (foto gemeente Rijswijk).

In deel 3 van het interview met wethouder Armand van de Laar komen mobiliteitsvraagstukken als de groei van de nabij gelegen Binckhorst, de verkeersdruk, het station in RijswijkBuiten en zijn nieuwjaarsboodschap voor de Rijswijkers aan bod. 

Hoe kijkt u als mobiliteits-wethouder naar de enorme groei die momenteel op De Binckhorst plaatsvindt, waar de komende jaren 35.000 woningen komen?

“Voorgesteld, de ontwikkeling van De Binckhorst staat al twintig jaar op de agenda. Er is tenslotte sprake van een enorme woningnood waar de gemeente Den Haag op inspeelt. Het is logisch dat je naast het station daar woningen gaat bouwen. Maar deze transformatie biedt kansen voor Rijswijk. Als je kijkt naar wie er komt winkelen in Oud Rijswijk, zijn dit onder meer Hagenezen uit Laakkwartier. Ook de nieuwe inwoners van De Binckhorst zullen de weg naar Oud Rijswijk gaan vinden”.

Er wordt nu al volop gebouwd op De Binckhorst. Dit heeft ook gevolgen voor Rijswijk ten aanzien van het verkeer en de faciliteiten voor inwoners.

Los van de kansen voor Rijswijk. Hoe zit het volgens u met de verkeersdruk richting Rijswijk vanuit De Binckhorst? Die inwoners van de duizenden woningen gaan bewegen…..

“De verkeerssituatie staat bovenaan de agenda in het regionale overleg. We zullen hier inderdaad oplossingen voor moeten vinden. Er zullen meer auto’s deze kant op komen. Aan de andere kant komen er betere voorzieningen ten aanzien van het openbaar vervoer en fietsroutes. De komst van zoveel woningen is ook de reden dat de Rijksoverheid veel geld steekt in het openbaar vervoer als een spoorlijn”.

In de nieuwbouwwijk RijswijkBuiten komt daarom een nieuw station?

“Hier is sprake van een nieuw concept genaamd ‘De Citysprinter’. Het is een soort van metro, die je kunt zien als een trein die vaak bij verschillende haltes stopt. Hiervoor moet om de zoveel kilometer een halte zijn. Eén van die haltes is dus RijswijkBuiten waar het openbaar vervoer overigens sowieso een stuk beter mag”.

“Mobiliteit is een goede combinatie met ruimtelijke ordening. Het wordt in een groeiende stad steeds moeilijk om dat te organiseren. Mijn doel is in om de loop van volgend jaar een mobiliteit-strategie te ontwikkelen. We zijn weliswaar goed op dreef met de bouw, maar mobiliteit dient verder te worden uitgewerkt”.

Wat is uw nieuwjaarsboodschap voor Rijswijk?

“Er ligt een grote uitdaging om er voor te zorgen dat 20.000 nieuwe Rijswijkers zich in onze gemeente thuis gaan voelen. Hiervoor moet je na gaan denken over het imago van Rijswijk. Dan moet je een nieuwe stadsvisie maken, niet alleen met de huidige maar ook met de nieuwe inwoners. Iedereen moet zich in Rijswijk thuis voelen. Dit doen we door aandacht te geven aan de buurtontwikkeling zoals in RijswijkBuiten waar we letterlijk nieuwe buurten bouwen.

RijswijkBuiten wordt voor Rijswijkse begrippen een enorm grote wijk met duizenden nieuwe inwoners. 

"De samenleving bevindt zich niet achter de voordeur, maar daar waar voordeuren samenkomen, op straat, op pleinen. De sociale infrastructuur kun je ruimtelijk vormgeven om zo een gemeenschap te vormen. Hoe zorgen we er voor dat Rijswijkers zich onderdeel van zo’n gemeenschap gaan voelen? Ik ga er in 2023 veel tijd en energie in steken om deze vraag te beantwoorden”.

 

 

 


Door: Bart Bakker