HOV: raken belangen Rijswijk en Leidschendam-Voorburg ondergesneeuwd?

5 November 2023, 10:31 uur
Lokaal
mainImage

Tijdens de besluitvorming over het Masterplan Bereikbaarheid CID-Binckhorst 1 juni jl. is er nadrukkelijk aandacht gevraagd voor belangrijke principes door de raden van Rijswijk en Leidschendam-Voorburg.

Maar nu lijkt het erop dat de inwoners weer bij de neus worden genomen, en dat de belangen van de mensen in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg toch weer ondergesneeuwd raken.

Namens de verschillende bewonersorganisaties uit Rijswijk en Voorburg laten onderstaande personen grote kritiek horen. Het betreft: 
• Bewonersgroep Oud-Rijswijk: Titia Sterk & Andries Bartels
• Bewonersgroep Overburgkade: Robert Langen
• Bewonersgroep Heeswijckstraat/Overburgkade Midden: Joep Aalders
• Bewonersgroep Voorburg Oud: Maarten Drabbe & Judith Geelen
• Scouting Livingstone-Miriam/Opa’s veldje: Peter Jan Bol
• Bewonersgroep Binckhorstlaan & omgeving: Megteld Damming
• Bewonersgroep Romeinse Wijk: Martine Kooi

Hun betoog luidt als volgt. 

In het nieuwe plan van aanpak van de HOV-projectorganisatie gaat het vooral over inpassingsonderwerpen van de rails en niet over belangrijke principes, waar door de raden van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk nadrukkelijk de aandacht voor is gevraagd, zoals een breed regionaal verkeers- en vervoersonderzoek en een onderbouwing van het nut en de noodzaak van de omlegging van lijn 1.

Daar vinden we niets van terug. Het HOV-treintje raast gewoon door. Bewonersgroepen uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk hebben daarom schriftelijk aan alle fractievoorzitters van beide gemeenteraden gevraagd deze nieuwe ontwikkelingen in hun raad aan de orde te stellen. Uiteraard met als doel om te bevorderen dat er alsnog wordt gekomen tot plannen en onderzoeken die beter aansluiten bij de standpunten van de raden van beide gemeenten. Nu kan het nog want de nieuwe studiefase moet nog van start gaan.

Verkeersknelpunten in Rijswijk, Den Haag, Voorburg moeten in regionaal verband in samenhang onderzocht worden (zie kaartje) Het Masterplan Bereikbaarheid CID-Bickhorst reikt namelijk veel verder dan Den Haag. Voor Rijswijk en Voorburg-West heeft het HOV-tracé, zoals dat nu verder wordt uitgewerkt, veel te veel nadelen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. Bovendien is de OV-ontsluiting door het omklappen van lijn 1 voor de OV-gebruiker niet handig en daardoor niet doelmatig en dat staat nog los van de kosten.

De nieuwe grote woon- en werklocatie in de Binckhorst zal onvermijdelijk veel extra verkeersbewegingen met zich meebrengen met gevolgen voor de omliggende wijken. Gezien het amendement en moties ligt het voor de hand om te starten met een integraal regionaal verkeers- en vervoersonderzoek (incl. OV) zodat de ontsluiting (auto’s, vrachtverkeer, fiets, scooters enz.) van de Binckhorst en de nabije omgeving in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg (zie kaartje) helder in beeld komt en dat pas op basis daarvan maatregelen worden genomen.

In het nieuwe plan van aanpak gaat dat anders. Een voorbeeld. De beoogde HOV-lijn naar Station Voorburg is via de Maanweg aan de kant van Voorburg gedacht. Daarom moet er een oprit/opstelstrook naar de Utrechtse baan worden opgeofferd. Dat betekent minder doorstroming naar de A12 en dat kan weer gevolgen hebben voor het kiezen van andere routes en bijvoorbeeld een zwaardere belasting van de Rijswijkseweg en Haagweg. Daar is geen acht op geslagen.

Het al of niet afsluiten voor doorgaand verkeer van Geestbrug, Binckhorstbrug of Broekslootbrug (bij de Binckhorstlaan Den Haag), moet op de gevolgen daarvan worden onderzocht voor de overige ingangen van Rijswijk en Voorburg-West. Welke
gevolgen het heeft voor de HOV en de huidige buslijn 23? Een 30 km zone op de Geestbrugweg/Pr. Mariannelaan heeft direct gevolg voor de doorstroming van het openbaar vervoer dus ook voor de HOV en buslijn 23.

Dit soort zaken moeten vooraf door een goed onderzoek worden bekeken. Een dergelijke studie kan naar onze mening het beste worden uitgevoerd door een onafhankelijke partij, bijvoorbeeld in opdracht van de provincie Zuid-Holland of de MRDH. ---