In Rijswijk zijn recent een aantal verkeerslichten in storing (geweest) op diverse drukke kruispunten. Niet elke storing is even ernstig, er waren echter
ook langdurige storingen op kruispunten die als gevaarlijk bekend staan. Inwoners en verkeersdeelnemers zijn geschrokken van de langdurige storingen en de invloed op het verkeer - hard rijden, voorrang bij kruispunten niet kennen - en maken zich zorgen. De zorgen over verkeersveiligheid zijn eerder naast door D66 ook door onder andere VVD, BVR, RB naar voren gebracht en worden breed in de raad gedeeld.
De gemeente Rijswijk maakt met het actieplan verkeersveiligheid, een aantal herinrichtingen in de toekomst en het vervangen van de VRI’s (verkeersregelinstallaties) door i-VRI’s (slimme verkeersregelinstallaties) werk van verkeersveiligheid. Alleen: deze acties en
herinrichtingen zijn nog in ontwikkeling en vragen nog tijd.
Bij de recente storingen zien we punten voor verbetering voorafgaand aan vervanging of herinrichting. D66 Rijswijk-raadslid Else Woudstra vraagt
daarom aan het college:
1. Maakt het college zich ook zorgen over de uitval van verkeerslichten en de gevolgen voor de verkeersveiligheid? Krijgt het college ook signalen en inzicht in de
verandering in gedrag in het verkeer bij storingen - zoals het harder doorrijden van auto’s, vrachtwagens en bussen - op de betreffende kruispunten?
2. Kan het college aangeven hoe wordt gemonitord dat de verkeerslichten werken? Van de juiste frequentie, tot uitval, storing en beschadiging? Klopt het dat de gemeente Rijswijk storingen met name verneemt via een melding (digitaal of telefonisch) van een verkeersdeelnemer of inwoner? Of is er ook een melding vanuit het externe bedrijf? Zijn er plannen om verbetering te brengen in het beeld over de meldingen en de reactietijden, ook gezien het aantal van ongeveer 1.400 storingen per jaar?
3. Welke delen van het beheer van VRI’s is uitbesteed aan externe bedrijven? Bij het uitbesteden van taken: welke afspraken zijn er tussen deze bedrijven en de
gemeente Rijswijk over het doorgeven van storingen? Zijn er normen (Service level agreement, Key performance indicatoren) afgesproken over de reactietijd, het zorgen voor oplossingen en het aantal storingen? Worden frequenties van storingen aan de VRI’s en de geconstateerde tekortkomingen aan de gemeente gerapporteerd? Zo ja, worden de normen doorgenomen met de externe bedrijven? Wie is verantwoordelijk en wat zijn de afspraken over communicatie richting verkeersdeelnemers en inwoners?
4. Is het college bereid om met de externe bedrijven afspraken te maken over het bij storing op een aantal kruispunten nemen van alternatieve maatregelen, zoals het inzetten van verkeersregelaars (op bv. bepaalde tijdvakken) of het omleiden van (gemotoriseerd) verkeer op de storings locaties? Kan hier een protocol voor worden gemaakt? Dit eventueel in afstemming met de bedrijven, verenigingen en scholen in de omgeving?
5. Is het college bereid om richting de bezorgde inwoners duidelijk aan te geven dat ook bij storingen de kwetsbare verkeersdeelnemers meer aandacht zullen krijgen dan tot nu toe het geval is geweest?