De Rijswijkse scanauto gaat vanaf de week van 17 mei proefdraaien. Volgens het college van B&W zijn de fouten in het parkeersysteem voldoende hersteld om de scanauto weer de weg op te sturen. Uit voorzorg kiest het college om eerst een proefperiode in te lassen. Pas als ook de testresultaten zijn gedubbelcheckt start de gemeente de formele handhaving weer op.
De scanauto staat sinds 1 april langs de kant. “De afgelopen weken is met man en macht gewerkt, ook met externe leveranciers, om de fouten in het systeem op te sporen en te herstellen”, zegt wethouder Jeffrey Keus. “We willen echt honderd procent zeker zijn dat alle fouten hersteld zijn en kiezen daarom voor een gefaseerde en gecontroleerde opstart.”
In de proefperiode rijdt de scanauto slechts enkele ronden. De gegevens uit de scans opleveren worden eerst geanalyseerd en gecontroleerd. Daarnaast gaat de gemeente verder met het handmatig controleren van naheffingen die de afgelopen maanden zijn verstuurd.
Wethouder Keus: “Het parkeersysteem is er om te zorgen dat we het parkeren in Rijswijk in goede banen leiden en de parkeerdruk zo goed mogelijk over de stad spreiden. Het is zeker niet de bedoeling om inwoners met onterechte naheffingen op te zadelen, daarom hebben we ervoor gekozen eerst de gedupeerden te helpen voordat we het systeem gecontroleerd gaan opstarten.”
Voor inwoners die zelf contact willen opnemen omdat zij van mening zijn dat zij een onterechte naheffing hebben ontvangen blijft het parkeerloket tijdens kantooruren geopend via telefoonnummer 070-3261910 of e-mail [email protected]. In het parkeerloket zit een team dat iedereen die contact opneemt van a tot z begeleidt, van het beantwoorden van vragen tot en met het zorgen dat een eventuele onterechte naheffing bij het incassobureau uit het systeem wordt gehaald.
Parkeersysteem
De problemen met het parkeersysteem ontstonden in 2020. Door een achterstand in het verzenden van naheffingen kregen sommige inwoners er ineens een flink aantal op de deurmat. Eerder besloot het college al om voor deze groep een coulanceregeling in te voeren, zodat slechts een deel van de naheffingen betaald hoeft te worden
Daarnaast trad begin 2021 een storing op in een database. Hierdoor ontvingen ook mensen met bijvoorbeeld een parkeervergunning of die aantoonbaar parkeergeld hadden betaald ten onrechte een naheffing. De gemeente heeft het probleem in de database inmiddels opgespoord en opgelost.
In totaal werden in de periode maart 2020 tot februari 2021 ruim 19.000 naheffingen verzonden. Daarnaast zijn 7.000 naheffingen over de periode 21 februari t/m 31 maart 2021 nog niet verzonden. Deze worden eerst handmatig gecontroleerd. In totaal gaat het om 14.500 unieke kentekens.