Mario de Bruin een bewoner van de Haagweg, nabij Voorburg, heeft de volgende visie over deze belangrijke verkeersader. Hij maakt veel gebruik van het OV.
De bewoners van oud rijswijk proberen al vele jaren de situatie op de Haagweg en de Geestbrugweg verbeterd te krijgen. Op de Geestbrugweg is het niet veilig voor voetgangers, fietsers. Vooral in de spits is het erg druk met verkeer. Oversteken is onveilig en Voetgangers kunnen niet goed en veilig oversteken.
Na vele gesprekken met de gemeente zijn er ideeën zijn uitgewisseld. Kwam de Gemeente Den Haag met de Binckhorst als nieuwe woon werk locatie dat tot veel meer verkeer en een hoog frequent rijdende tram, die over de Geestbrugweg zou moeten rijden. Hiervoor zou lijn 1 moeten worden omgelegd.
De Vlietlijnorganisatie startte in samenwerking met de gemeente een participatietraject. Na enkele sessies werd nog niet zo lang geleden het
schetsontwerp voor een deel van de Geestbrugweg gepresenteerd. Wij zijn daar behoorlijk van geschrokken. De trambaan, tevens de route
voor de auto’s en bus 23, het parkeren en de ook door de gemeenteraad gewenste vrij liggende fietspaden; alles is zo krap bemeten dat er onveilige en oncomfortabele situaties ontstaan, als dit ontwerp wordt uitgevoerd.
Op deze manier gaat de Geestbrugweg er op achteruit en wordt het kruispunt er ook niet beter op. Als bewoners zijn wij groot voorstander van het openbaar vervoer, maar niet ten koste van de veiligheid en het leefklimaat voor de bewoners.
De mogelijkheden zijn zeer beperkt; bijvoorbeeld geen vrij liggende fietspaden te maken, door aan een zijde het parkeren op te heffen en door nog meer groen dan in het plan al gebeurt te schrappen.
Maar dat is eigenlijk de wereld op zijn kop zetten. Indien het echt noodzakelijk zou zijn om juist daar een tram naar de Binckhorst te laten rijden? Uit de beschikbare analyses maak ik op dat deze omlegging via de Binckhorst niet noodzakelijk is. Deze route is bovendien ongewenst, omdat hiermee de huidige rechtstreekse verbinding van Delft en Rijswijk naar de Haagse Hoge School Station HS en het centrum van Den Haag met onder meer belangrijke culturele voorzieningen verloren gaat. Binnen kader van de Participatie, is er geen ruimte voor alternatieven.
Concluderend; een oproep aan de de raad. Geef het college mee om met de bestuurlijke partners van de vlietlijn zeer kritisch te kijken naar de nut en noodzaak om de route van lijn 1 te veranderen.