'Fietsonderdoorgang Binckhorst bij Trekvlietbrug financiële klap'

8 December 2024, 09:03 uur
Lokaal
mainImage
Voorburgs Dagblad
Het Trekvliet-tracé is op De Binckhorst een belangrijke verkeersader.

Liesbeth Knuttel, een betrokken inwoonster van Voorburg-West geeft door middel van een ingezonden mail haar visie over de fietsonderdoorgang bij de Trekvlietbrug.

Haar bijdrage luidt als volgt. 

Deze week werd bekend dat de kosten van de fietsonderdoorgang bij de Trekvlietbrug (bij de McDonald’s) meer dan verdubbeld zijn: van €9 miljoen naar maar liefst €19,6 miljoen. Dit is een enorme financiële klap, en nog problematischer is dat de gemeente Den Haag op zoek moet naar minstens €9 miljoen extra. De vraag dringt zich op: hoe kon dit gebeuren? En belangrijker nog: wat zegt dit over de rest van de maatregelen uit het no-regret-pakket CID Binckhorst?

Ontbrekende schakel van het regionale fiets-mobiliteitssysteem

Deze onderdoorgang maakt deel uit van de zogenaamde Trekfietstracé een prestigieuze fietsroute die een verbinding moet vormen tussen Den Haag, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp. Maar wie verder kijkt, ziet dat dit Trekfietstracé momenteel nergens eindigt. De route stopt abrupt bij de Binckhorstbrug, omdat er simpelweg geen plan is hoe deze verbinding verder moet lopen door Voorburg West. Hier is slechts – net als bij de Vlietlijn – een pijl op een kaart gezet, zonder rekening te houden met de ruimtelijke en historische obstakels, die er wel degelijk zijn.

In Voorburg West liggen namelijk twee grote hindernissen: het Rijksmonument Park Hoekenburg en Arentsburgh met de beschermde Romeinse resten van Forum Hadriani. Om nog maar te zwijgen van een ander Rijksmonument het karakteristieke Kippetjesburg (of nieuwe Tolbrug) bij Drievliet, een burg geroemd vanwege de herkenbaarheid en de ruime mate van gaafheid. Zou deze laatste dan gesloopt moeten worden voor een nieuwe fietsbrug? Hoe denkt men dit probleem op te lossen zonder het erfgoed en de leefbaarheid van de wijk te ondermijnen? Daar kan simpelweg niet zomaar een snelle fietsverbinding doorheen worden gelegd.

Daarnaast rijst de vraag waarom de Haagse gemeenteraad bereid is blind geld te blijven pompen in projecten zonder zekerheid over hun uitvoering. Voordat extra miljoenen worden vrijgemaakt voor de onderdoorgang of andere delen van het Trekfietstracé, zou het logisch zijn om eerst duidelijkheid te vragen over het resterende fietstracé en de gevolgen voor Voorburg West.

Is het überhaupt mogelijk om zowel een brede tramverbinding (de Vlietlijn) als een Trekfietstracé parallel aan elkaar op de Binckhorstlaan in Voorburg te realiseren? En wat betekent dit voor de leefbaarheid van de omwonenden. Eerst duidelijkheid over fietspad in relatie met aanleg Vlietlijn richting Delft De onderdoorgang bij de Trekvlietbrug is niet zomaar een fietspad; het zal dus een testcase zijn voor hoe grote infrastructuurprojecten in het CID-Binckhorst worden aangepakt.

Als dit project al twee keer zo duur wordt en slecht is doordacht, wat kunnen we dan verwachten van de nog grotere plannen, zoals de Vlietlijn? De gemeenteraad van Den Haag moet zich afvragen of dit echt het no-regret-pakket is waar we blind op kunnen vertrouwen – of juist een zeer dure vergissing in de maak. Belangrijk is om eerst zekerheid verkrijgen over het resterende deel van het fietspad en dat in relatie met aanleg Vlietlijn naar Delft.