Tim van Kooten was een inspreker tijdens de presentatie van het OV-traject van en naar de Binckhorst die dwars door Voorburg en Rijswijk gaat.
Zijn betoog luidt als volgt.
Geachte leden van de raad, geachte wethouder,
Mijn naam is Tim van Kooten en ik woon aan de Overburgkade in Voorburg Daarmee ben ik direct belanghebbende. Wij zijn overigens van mening dat trams en aanvoerwegen vanuit de Binckhorst niet dwars door Voorburg West moeten lopen maar er omheen of onderdoor. Zoals de Rotterdamse Baan.
Ja, er zijn toezeggingen gedaan om Opa’s veldje en Huygens Hofwyck te ontzien, en dat verlenging van het traject naar Zoetermeer ondergronds zal moeten zijn. Maar met welke garantie? En de tram gaat weliswaar niet dwars door Opa’s veldje, maar wel er vlak langs. Dat betekent dempen van de waterpartij en het wandelpad naast de Scouting. Daarmee ontstaat een onveilige situatie voor de kinderen en verlies aan speel- en instructieruimte voor de Scouting.
Bovendien gaat hiermee bijna 1 hectare groene buitenruimte verloren en zal een van de twee opstelstroken naar de A12 bij de Maanweg worden ingeleverd voor inpassing van de tram.
En dat op één van de drukste verkeersknooppunten van Nederland, waar veel huizen van Voorburg-west en Voorburg-oud tegenaan liggen. En dat alles voor een tram die bijna leeg zal blijven…
Onze belangrijkste vraag vanaf het begin was: waarom moet deze tram via station Voorburg lopen? Er is geen vervoersprognose beschikbaar die aantoont dat nieuwe bewoners van Den Haag naar station Voorburg willen. Zelfs niet dat deze bewoners de tram zullen pakken, ze wonen immers met het gezicht naar Den Haag. Wat voegt deze verbinding toe aan de vele bestaande verbindingen van Den Haag naar Zoetermeer: stoptrein, intercity, Randstad Rail, trams, bussen. En wat zijn de gevolgen voor Station Voorburg? Stopt daar straks geen trein meer omdat je dan eerst naar Den Haag Centraal moet met de tram?
Het ondergronds aanleggen van de tram langs Opa’s veldje zou nog begrijpelijk zijn: de ecologische groenstrook met de Broeksloot langs de Maanweg wordt dan niet aangetast door een 75 meter lange halte met brede perrons aan twee kanten waarvoor hoge bomen gekapt moeten worden en de blauwgroene buitenruimte naast de Scouting wordt dan wel behouden voor onze kinderen. Bovendien zou de tram dan via het trace van de Zonweg kunnen rijden. En dat zou passen in het plan om later, op termijn het grote Huygenstrace te realiseren waarbij zowel wegen als spoorlijnen onder de Vliet worden gebracht.
Wat is dit alles u waard? Ziet u echt alleen maar de zogenoemde voordelen van dit tracé en hoort u niet de nadelen zoals bewoners die al jaren naar voren brengen? Zijn het niet alleen de nieuwe Haagse bewoners die met hun gezicht naar Den Haag kijken, of is dat ook ons eigen gemeentebestuur?
De meeste van u zijn niet betrokken geweest bij het hele voortraject. U hebt dus de kans om het beter te doen. Grijp die kans en laat bewoners niet in de kou staan.
Dank voor uw aandacht.