Deelvoertuigen een probleem of juist dé oplossing in Rijswijk?

13 August 2022, 10:57 uur
Lokaal
mainImage
Max Kommer
Een archieffoto van een geparkeerde deelfiets in Leeuwendal.

Al maanden staan er op social media berichten over verkeerd geparkeerde deelscooters in Rijswijk. Is er sprake van een probleem in Rijswijk? Raadslid Tinus Kaffa van Wij. Rijswijk gebruikt de zomervakantie nuttig en ging op onderzoek uit.

“Deelmobiliteit wordt meer en meer onderdeel van het dagelijks leven. Om Rijswijk ook in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden zal meer gebruik gemaakt moeten worden van deel- auto’s, fietsen, scooters en steps” aldus Kaffa. Als alle nieuwe inwoners een eigen auto hebben, dan past dat simpelweg niet. 

Deelmobiliteit zal in Rijswijk de komende jaren worden uitgebreid. Tegelijkertijd lijkt ook het aantal klachten toe te nemen. Vooral op sociale media spreken mensen hun ongenoegen uit deelscooters die de weg blokkeren.

In buurgemeenten zien we ontwikkelingen om de overlast van deelscooters te beperken. “We zouden in Rijswijk ook tot een oplossing moeten komen waar iedereen mee kan leven” aldus Kaffa. 

Go-sharing gaat naast de elektrische scooters ook deelfietsen aanbieden. “Het is belangrijk dat dit geen overlast gaat veroorzaken voor onze inwoners. Iedereen moet zich er comfortabel bij voelen” aldus Kaffa. Robert Gjini van Go Share vult aan: “Er wordt proactief gekeken naar probleemsituaties. Als er veel meldingen zijn in een bepaald gebied dan worden deze gebieden direct uit het servicegebied gehaald zodat bewoners geen hinder meer kunnen ondervinden op die plekken.”

Het grootste probleem lijkt de verkeerd geparkeerde deelscooters soms zelfs midden op een fietspad wordt achtergelaten. Het verkeerd parkeren herkent de aanbieder zeker. Er wordt aan een nieuwe app gewerkt waarbij de huurder bij het parkeren een foto moet maken van de geparkeerde scooter. Door verbeterde software wordt gedetecteerd of de scooter op een juiste plek is geparkeerd. Hierdoor kan de verhuurder sneller verkeerd geparkeerde scooters aanpakken en de gebruikers van de scooters bestraffen. De ultieme maatregel is na twee waarschuwingen de huurder te verwijderen uit het systeem zodat hij/zij geen scooter meer kan huren. 

Hoewel Go Share de klachten erkent krijgen ze relatief weinig klachten zelf binnen. Bij Go share is er 24 uur per dag 7 dagen per week 365 dagen per jaar een klantenservice aanwezig is om klachten op te nemen en deze binnen 24 uur op te lossen. “Dit is de snelste manier om een verkeerd geparkeerde scooter door te geven, veel sneller dan Facebook!” geeft Robert Gjini aan. “Als je klachten hebt over een deelscooter kan je bellen naar 085-90 22 901 of je foto’s met locatie mailen naar [email protected]. Wij kunnen dan direct de overlast verhelpen.”

“Wat opvalt is de pro actieve houding van de aanbieders met de gemeente. Ieder kwartaal is er een overleg waarin de pijnpunten en successen worden besproken. Hier wordt dan ook direct actie ondernomen mochten er dingen spaak lopen” aldus Kaffa. “We blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen en hopen zo samen met inwoners en de verhuurbedrijven deelvervoer verder te ontwikkelen!”

Wat is uw mening? Heeft Wij. een punt? Wat is uw gevoel bij de deelvoertuigen? Stuur een mail naar @[email protected]