Een aantal inwoners heeft hun ervaringen met beheerders en pandeigenaren in Rijswijk gedeeld. Zo ontving onze redactie deze mail van wie de inzender bij onze redactie bekend is.
"Ik woon met veel plezier al bijna 50 jaar in Oud Rijswijk. Met veel plezier omdat ik alles bij de hand heb in het zoals weliswaar het sterk achteruitgaande, winkelcentrum, en ik op grens van Den Haag woon waar ik ook bij de (grotere) AH aan het Lorentzplein terecht kan. Ook zit mijn woning dicht bij de uitvalswegen A4 en A12, altijd makkelijk.
Maar dan de woning, beheerd door een commercieel bedrijf niks aan het huis doet. De huur gaat elk jaar omhoog. Ik ben begonnen met iets van 400 toen nog guldens, nu bijna 700 Euro, goedkoop (in vergelijking met andere huurprijzen).
Maar de huurbaas doet dus helemaal niks aan het huis, anders dan eenmaal in de tien jaar een likje verf aan de buitenkant. Wij hebben nog een oude moederhaard, waarvoor je op de grond moet liggen en aan de andere kant van de kachel een knop moet indrukken om de kachel aan te kunnen krijgen.
In onze straat wonen veelal oudere personen, waaronder ik mijzelf inmiddels ook moet rekenen, voor wie het jaarlijks aanmaken van de kachel een grote crime is. Als ik mij tot mijn energieleverancier moet wenden, en ik het over mijn moederhaard heb, weet het jonge spul dat ik aan de lijn krijg, niet waar ik het over heb.
Ze zeggen dan dat ik mijn kachel op 17/18 graden moet stellen, terwijl de knop van mijn kachel alleen maar tot de 5 gaat. Tijdens een vakantie in de winter ben ik haast verplicht om de kachel op de waakvlam te laten staan, en dan dus onnodig geld uitgeef, omdat ik geen zin heb die hele operatie om de kachel aan te zetten, nog eens uit te voeren.
Ik laat de kachel door de monteur aanzetten op het moment dat het tijd wordt in de herfst om de kachel weer aan te zetten, en dan blijf ik er vanaf tot aan de late lente. Beheerder is niet van plan dit oude kreng te vernieuwen, totdat hij hiertoe gedwongen wordt, zo laat hij weten. Overigens ook met de mededeling dat het bedrijf niet wenst te communiceren met de bewoners over verduurzaming en andere maatregelen die er wellicht worden genomen in verband met het klimaat.
Ik ben dan ook iedere keer weer stinkend jaloers als ik in Rijswijk langs een flat(s) rij waar men druk bezig is de flat te renoveren, iets waar wij als bewoners van de Steenlaan niet op hoeven te rekenen. Behalve oude moederaard zijn flats, gebouwd in de eerste jaren 50, aan renovatie toe, laatste keer dat wij een nieuw keukenblok hebben gekregen is zeker 30 jaar geleden, maar er zijn nog zoveel dingen die vernieuwd moeten worden binnen het huis.
Beheerder doet werkelijk niets. Toen wij hier kwamen wonen in 1975 was de flat nog van het toenmalige ABP waar mijn moeder toen werkzaam was en makkelijk een huis van de zaak kon krijgen. Daarna diverse wisselingen van huisbaas, die wel wat voor de bewoners deden, maar uitgerekend hebben wij nu deze beheerder, volgens mij de enige, of anders één van de weinige commerciële huurbazen in onze gemeente. Heb mij al diverse tot de Rijswijkse politiek gewend, ook bij wethouders met woningbouw in hun portefeuille, maar deze zeggen niks te kunnen doen. Moet eerlijkheidshalve wel zeggen vorig jaar een ‘energiebesparende’ boiler van de huurbaas te hebben gekregen ter vervanging van de oude geiser.
Deel ook jouw ervaring met jouw huisbaas, pandeigenaar c.q. verhuurder. Mail naar redactie@[email protected]