Hoe kun je Rijswijkers in de maling nemen als het gaat om een forse kostenverhoging?
De aanleg van WarmtelinQ, de warmteleiding van de Rotterdamse haven naar Rijswijk en Leiden, kampt niet alleen met een forse vertraging en flinke kostenstijging. Het deeltraject tussen Rijswijk en Leiden wordt nu pas in augustus 2028 verwacht, terwijl de start gepland was in 2022. De totale kosten zijn gestegen van 650 miljoen naar ruim 1 miljard euro, mede door stijgende materiaalkosten, hogere lonen, schaarste aan aannemers en ingewikkelde vergunningen. Wie zal dat gaan betalen, juist de gemeente en dus het belastinggeld van de hard werkende Rijswijkers.
"RijswijksBelang stemde als enige partij tégen het voorstel Transitievisie Warmte Rijswijk", meldt fractievoorzitter Marc Weterings. "We deden dit onder andere omdat de kosten niet bekend waren. We kunnen er niet trots op zijn dat onze zorgen zijn uitgekomen. Dit debacle zag onze fractie van mijlenver aankomen".