'De Mall profiteert, inwoners betalen de prijs'

27 October 2025, 08:13 uur
Lokaal
mainImage
Twitter Lieke Muller
Archieffoto van verkeersoverlast door de wijken door de drukte bij de Mall.

De verkeerschaos rondom The Mall of the Netherlands is inmiddels geen incident meer, maar een regelmatig terugkerend probleem. Net zoals afgelopen weekend, loopt Leidschendam-Voorburg ook telkens weer vast rond piekmomenten zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Aandacht-LV spreekt van een volstrekt voorspelbare crisis die te lang wordt genegeerd en heeft opnieuw scherpe vragen ingediend bij het gemeentebestuur.

“De winst is voor de Mall, de overlast is voor de inwoners,” zegt fractievoorzitter Lieke Muller. “Wie 15 miljoen bezoekers per jaar trekt, weet dat er pieken komen. De verkeersinfarcten in onze gemeente door Mall-bezoekers zijn inmiddels een traditie, maar wel een die zo snel mogelijk ten einde moet komen.”

Stijgende bezoekersaantallen, stijgende problemen

In 2024 bereikte de Mall een record van 15 miljoen bezoekers. Dat leidde tot steeds verder toenemende verkeersdruk. Bewoners ervaren niet alleen geblokkeerde kruispunten waar automobilisten geïrriteerd raken en de hele dag toeteren, maar ook gevaarlijke situaties. Ook de parkeerdruk in omliggende wijken neemt toe en inwoners maken zich zorgen over slechtere luchtkwaliteit en meer geluidsoverlast. “De belasting op onze leefomgeving neemt zichtbaar en voelbaar toe, terwijl écht effectieve maatregelen uitblijven. Inmiddels is de Mall ruim 4,5 jaar open en is het nog steeds huilen met de pet op. Het college is van plan de verkeersdruk te verminderen door vergunningparkeren in te voeren, maar Aandacht-LV is hier kritisch op. Hoe gaat parkeerbeleid die verkeersinfarcten komen?”

“De rekening van de Mall wordt zo wéér op het bordje geschoven van omwonenden die al zoveel overlast ervaren”, legt Muller uit. “Slimme oplossingen zoals een P+R zijn er niet, terwijl bewoners straks worden opgezadeld met kosten voor vergunningparkeren zodat de Mall op haar terrein betaald parkeren kan invoeren en nog meer geld kan verdienen. De Mall verdient over onze rug, en wij draaien op voor de kosten” verzucht Muller.

Zorgen over hinder voor hulpdiensten

Aandacht-LV ontvangt inmiddels steeds meer signalen dat politie, brandweer en ambulances hinder ondervinden van het vastgelopen verkeer rondom de Mall. In sommige gevallen zouden wettelijke aanrijtijden niet worden gehaald en moeten hulpdiensten soms van meerdere kanten tegelijk aanrijden om zich door de verkeersopstopping heen te kunnen werken.

“Als politie, brandweer of ambulance te laat komt, kan dat letterlijk levens kosten,” vult commissielid Paul Scheer aan. “Als elke seconde telt wil je niet dat de hulpdiensten vertraagd worden door een vastgelopen N14. Wij krijgen signalen dat uit voorzorg hulpdiensten uit de regio extra gaan rijden om zo toch op tijd bij een incident te komen.”

Handhaving ontbreekt, terwijl druk toeneemt

Commissielid Paul Scheer wijst op de toenemende meldingen van gevaarlijke verkeerssituaties. Hij ziet dat automobilisten rood licht negeren, kruispunten blokkeren en dat irritatie in het verkeer steeds vaker tot conflicten leidt.

“Als er geen zichtbare handhaving is die écht in actie komt, verandert er niets,” zegt Scheer. “We willen weten wat de gemeente hieraan doet, welke incidenten er precies worden geregistreerd, en hoe vaak er boetes worden uitgeschreven. Er staan verkeersregelaars, maar toch worden kruisingen steeds weer geblokkeerd door doorrijders, waardoor kruisend verkeer niet kan oversteken en de boel dus vastloopt. Hetzelfde gebeurt bij voet- en fietsoversteekplaatsen die geblokkeerd worden door auto’s, terwijl er een verkeersregelaar naast staat. Het kan niet zo zijn dat we deze situaties normaal gaan vinden. Daarom hebben we ook vragen gesteld over incidenten en handhaving.”

Feiten boven tafel en verantwoordelijkheid bij de veroorzaker

De partij wil dat de gemeente de feiten boven tafel krijgt en dat de Mall als belangrijkste veroorzaker van deze drukte actief meebetaalt aan oplossingen. Aandacht-LV vraagt daarom ook om maandelijkse bezoekerscijfers uitgesplitst naar weekdagen en weekenden. De partij wil inzicht in de verkeersdruk in wijken zoals Leidschendam-Zuid, data over aanrijtijden en hinder voor hulpdiensten, en concrete informatie over incidenten, klachten en de inzet van verkeershandhaving. Daarbij wil de fractie dat zowel Mall als college vooraf helder communiceren met inwoners en bezoekers, zodat mensen weten waar zij aan toe zijn.

“De Mall profiteert, maar onze inwoners betalen de prijs. Dat moet veranderen”, zo luidt de mening van Aandacht-LV.

Deadline voor college: 28 oktober
Aandacht-LV verwacht uiterlijk 28 oktober een volledig antwoord van het college. De fractie wil hiermee voorkomen dat de gemeente opnieuw onvoorbereid de drukste periode van het jaar ingaat.

“Dit is geen luxeprobleem,” besluit Muller. “Dit raakt onze veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Na 4,5 jaar ‘Mall-aise’ mogen we meer actie en meer resultaat zien”