Cromvlietkade, Geestbrugkade en Nassaukade weer van Rijswijk

21 October 2022, 07:59 uur
Lokaal
mainImage
De Geestbrugweg komt weer formeel in Rijswijkse handen.

De woningen aan de Cromvlietkade, Geestbrugkade en een gedeelte van de Nassaukade staan in de gemeente Rijswijk; de stoepen, straten en de groenvoorzieningen liggen binnen de gemeente Den Haag. Door middel van het aannemen van een raadsvoorstel, gisteravond in de raadszaal, gaat de gemeenteraad er mee accoord om deze situatie te herstellen. 

In 2001 is deze situatie ontstaan als gevolg van een gemeentelijke herindeling waarbij er voor Den Haag een ‘corridor’ werd ingesteld naar de Vlietzone. Op deze wijze zou Den Haag het Trekvliettracé, een wegverbinding van Den Haag naar het rijkswegennet, kunnen aanleggen op Haags grondgebied.

Met de komst van de Rotterdamsebaan is de noodzaak van de corridor inmiddels verdwenen. Burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk hebben daarom gevraagd de oude situatie terug te brengen waarbij de strook Haagse grond weer Rijswijks grondgebied wordt. Dit zorgt voor eenduidigheid en helderheid voor de bewoners op het gebied van beheer, onderhoud en handhaving.

Een en ander is weergegeven op bijgevoegde ‘Herindelingsregeling grens gemeente Den Haag – gemeente Rijswijk, Cromvlietkade, Geestbrugkade en deel Nassaukade’.

Besluit instellen van de corridor in 2001 Met het besluit van 2001 over de gemeentelijke herindeling is een corridor ingesteld om het grondgebied van Den Haag met de Vlietzone te verbinden.

Deze corridor omvat het gebied dat aan de westzijde wordt begrensd door de Trekvliet en aan de oostzijde door de autosnelweg A12, inclusief de daarbij behorende ontsluiting. Door de corridor is na de gemeentelijke herindeling sprake van een aaneengesloten grondgebied waardoor zowel de A12 vanaf de Utrechtsebaan, als de spoorlijn Den Haag – Utrecht, tot Zoetermeer geheel op Haags grondgebied kwam te liggen.

Verder maakte de corridor het Trekvliettracé, een nieuwe wegverbinding tussen het centrum van Den Haag en het rijkswegennet, mogelijk op Haags grondgebied. Hierdoor zou de gemeente Den Haag bij gewenste infrastructurele ontwikkelingen minder afhankelijk zijn van de buurgemeenten.