Het College heeft vragen van het CDA beantwoord inzake de Energietoeslag.
1. Hoe gaat het met de uitbetaling van de energietoeslag voor de groep die deze automatisch krijgt?
Antwoord: Wij hebben de uitbetaling van deze groep succesvol afgerond. Iedereen heeft een beschikking – en ondertussen ook een betaling - ontvangen. Dit heeft in totaal geleid tot 1657 toekenningen.
2. Hoe gaat het met de uitbetaling van de energietoeslag voor de groep die deze zelf moet aanvragen? Hoeveel aanvragen zijn er binnen? Hoe ervaren de aanvragers de procedure?
Antwoord: Wij hebben tot dusver ruim 600 aanvragen ontvangen. Hiervan zijn 142 aanvragen reeds verwerkt. Gezien het significant aantal aanvragen hebben we besloten om extra ambtelijke capaciteit in te huren. De reacties van aanvragers zijn in het algemeen positief. We
constateren dat een deel van de doelgroep behoefte heeft aan ondersteuning bij het invullen van het aanvraagformulier. Deze ondersteuning bieden wij dan ook via onder meer het Klant Contact Center en het Energie-bespaarspreekuur (zie: Hoge energiekosten - Wat nu? |
Gemeente Rijswijk).
3. Zijn er aanvragen afgewezen? Zo ja, om welke reden?
Antwoord: 24 van de 142 verwerkte aanvragen zijn afgewezen. Deze groep voldoet niet aan de voorwaarden. Meest voorkomende reden is dat het inkomen hoger is dan 130% van de geldende norm. Daarbij komt dat de gemeente Rijswijk de regeling ruimhartiger uitvoert dan
het Rijk aanbeveelt. Het Rijk beveelt namelijk aan dat de Energietoeslag wordt toegekend aan inwoners met een inkomen tot 120% van het Wettelijk Sociaal Minimum.
4. Welke communicatiekanalen zijn gebruikt?
Voor de communicatie van de Energietoeslag zijn de volgende middelen ingezet:
• Er zijn beschikkingen gestuurd naar rechthebbenden die bij ons bekend zijn;
• De rechthebbenden waar geen of onvoldoende primaire gegevens van beschikbaar waren, hebben we getracht te bereiken via:
o De websites van de gemeente Rijswijk en de Rijswijkse woningbouwcorporaties.
o Het Energie-bespaarspreekuur. De spreekuren zijn bekend gemaakt via:
▪ Een nieuwsbericht;
▪ de website van de gemeente Rijswijk;
▪ de website van de woningbouwcorporaties;
▪ sociale media;
▪ advertenties;
▪ posters en flyers.
5. Komen er veel inwoners naar het energieloket en zijn veel inwoners actief met energiebesparende middelen?
Antwoord: In de periode van 1 januari 2022 tot 8 juni 2022 zijn er 6.542 bezoekers geweest op de Rijswijkse website van het energieloket. Sinds 10 april 2022 worden het aantal telefoontjes naar energieloket geregistreerd. Dat zijn er tot vandaag 99. Sinds juli 2021 worden e-mails geregistreerd. Dat zijn er tot vandaag 464. Ook het het energie-bespaarspreekuur wordt goed bezocht. Het aantal bezoekers ligt tussen de 1 en ongeveer 10 per spreekuur. Het spreekuur dat wordt gehouden in de bibliotheek wordt het vaakst bezocht.
De meeste bezoekers van het spreekuur zijn zich ervan bewust dat het nodig is om energiebesparende interventies toe te passen. Wij streven er middels het spreekuur naar om de bewustwording te bevorderen en inwoners te adviseren over welke (laagdrempelige) interventies
mogelijk zijn. Tot slot wijzen wij inwoners met een huurwoning op de mogelijkheid tot een cadeaubon voor energiebesparende producten.
6. Zijn er extra hulpverzoeken/aanvragen bij het Financieel Servicepunt? Ook in relatie tot aanvragen bijzondere bijstand als gevolg van gestegen energiekosten. Stijgt het aantal inwoners die financieel in de knel komen? Graag een toelichting.
Antwoord: Nee, er zijn op dit moment - als gevolg van de gestegen energiekosten - geen extra hulpverzoeken bekend in relatie tot aanvragen bijzondere bijstand en/of het Financieel Servicepunt Rijswijk.
7. Tot slot, liggen er al plannen voor komende winter op dit gebied?
Antwoord: Nee. Op dit moment is nog niet duidelijk of het Rijk middelen beschikbaar gaat stellen voor een aanvullende Energietoeslag. Mocht dit wel het geval zijn, dan kunnen wij snel overgaan tot uitbetaling. En we kunnen de toeslag automatisch toekennen aan een grotere groep, omdat we in het bezit zijn van de primaire gegevens van de aanvragers.