College beantwoordt vragen over 5,65 miljoen extra voor de HTM

10 December 2023, 17:01 uur
Lokaal
mainImage
HTM

Het College heeft vragen van RijswijksBelang beantwoord inzake de verhoging van 5,65 miljoen euro aan de HTM.

De vragen en antwoorden luiden dan ook als volgt. 

1: Is het college op de hoogte van deze mogelijke financiële injectie?

Ja. Op 15 november 2023 heeft de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH besloten eenmalig de subsidie aan HTM met totaal 5,65 miljoen Euro te verhogen in de periode 2027 – 2031 voor het opbrengstentekort in de busconcessie.

2: Gaat het college zich hardmaken voor de terugkeer van de (tijdelijk) geschrapte haltes in Rijswijk?  Zo ja, geldt dit voor alle haltes of een enkele.

Het afsluiten van de haltes is gebaseerd op reizigersaantallen van de verschillende haltes waarbij de haltes die het minste werden gebruikt zijn afgesloten en waarbij ook is gekeken naar alternatieve haltes
en/of OV-lijnen.

Het college zal zich hard maken voor één van de drie (tijdelijk) geschrapte haltes in Rijswijk. Bij de
overige twee gesloten haltes laten cijfers zien dat mensen in nabijgelegen haltes opstappen.
Zie hieronder voor nadere toelichting per halte:
- Vlietbrug: er is eerder besloten dat deze halte dicht blijft in het kader van tramlijn 1 (collegebesluit
van 22 januari 2016).
- Broekpolder: deze halte zal gesloten blijven, omdat er weinig gebruik van gemaakt wordt, er veel
haltes in de buurt aanwezig zijn en verplaatsen via P+R mogelijk is.
- Treubstraat: voor deze halte zal het college pleiten voor het nakomen van de afspraken met HTM
en MRDH over het heropenen van deze halte na 2024. Corona is voorbij en HTM ervaart nu
grote problemen met de beschikbaarheid van personeel. HTM heeft daarom moeite met het
instandhouden van de volledige dienstregeling. De heropening van halte Treubstraat zal
onderdeel zijn van een netwerkanalyse die in 2024 wordt uitgevoerd.

2.2: Voor welke haltes gaat het college zich hardmaken?
Voor de Treubstraat (zie antwoord op vraag 2).

3: Is het college voornemens ook te vechten voor de terugkeer van een rechtstreekse verbinding van de uziekbuurt naar de Bogaard?

In het kader van de mobiliteitsstrategie en nieuwe concessies gaan we kijken naar de OV-structuur van
Rijswijk en hoe de bussen/trams zouden moeten lopen. Er is nu via station Rijswijk een verbinding naar Bogaard stadscentrum (lijn 61 en 23). Mensen kunnen ook gebruik maken van de regiotaxi.

4: Wordt er met deze financiële injectie ook gekeken naar de toegankelijkheid voor minder valide bij alle haltes in Rijswijk?

Er wordt continu gekeken hoe de toegankelijkheid verbeterd kan worden, bijvoorbeeld bij herinrichtingen
en aanschaf van nieuw materiaal. Dat staat los van deze financiële compensatie voor het
opbrengstentekort. Haaglanden krijgt bijvoorbeeld binnenkort nieuwe trams. Die zijn lager zodat de instap
makkelijker is.

5: Wil het college ook meenemen dat uit de ervaring blijkt dat de mindervalide toegang voor de bussen
niet altijd werkt en dit niet meer mag voorkomen in de toekomst, of dit althans tot een minimum beperkt
wordt?

De ervaring leert dat ook bussen toegankelijk zijn voor het grootste deel van de gebruikers. Het busnetwerk kan niet worden vervangen door een tramnetwerk. Ook de bussen worden net als trams steeds beter toegankelijk. Voor diegenen die niet meer met het openbaar vervoer kunnen reizen zijn er andere vervoersmogelijkheden, zoals de regiotaxi.