BvR: ‘Dienstverlening gemeente schiet te kort’

4 November 2020, 16:35 uur
Lokaal
mainImage
Ger Kruger

De fractie van Beter voor Rijswijk (BvR) is ontevreden over de dienstverlening van de ambtenaren op het stadhuis. Fractievoorzitter Ger Krüger (foto) van de lokale partij zegt dat er bij hem veel klachten van burgers binnenkomen over de kwaliteit van de serviceverlening in het kantoorpand Hoogvoorde waar het stadhuis van Rijswijk sinds 2003 is gevestigd.

Krüger: “Gemiddeld bezoekt een burger eens in de vijf jaar het stadhuis voor aanvraag of verlenging van paspoort of rijbewijs. Maar af en toe is een telefoontje voldoende en daar heeft de gemeente een speciaal telefoonnummer voor in het leven geroepen, maar over dat telefoonnummer komen bij ons veel klachten binnen. Als je wat durft te vragen, heb je er gelijk een probleem bij, bellers worden van het kastje naar de muur gestuurd, worden vaak niet teruggebeld, en het blijkt dat medewerkers van de gemeente wel heel vaak aan het vergaderen zijn. Bij onjuiste adressering van correspondentie worden klagers met een kluitje in het riet gestuurd en ambtenaren geven geen informatie vanwege schending van de privacy van degene die er om vraagt. Daar schiet je dus niks mee op”.

Krüger vraagt verantwoordelijke wethouder Björn Lugthart (onder andere Dienstverlening) dan ook om meer aandacht te schenken aan de telefonische serviceverlening van de gemeentelijke ambtenaren. Deze moet volgens Kruger omhoog en heeft niets met bezuinigingen te maken maar aan gebrek aan goede coaching van de medewerkers.

Wethouder Lugthart gaf toe dat in de dienstverlening van de gemeente nog slagen moeten worden gemaakt. Dat het telefonisch doorverbinden momenteel een probleem is wijt hij aan vooral aan de huidige corona crisis waardoor veel gemeenteambtenaren hun werkzaamheden thuis moeten verrichten.

Redactie: Peter Petit