“Breng de loop weer in het Rijswijkse bedrijfsleven”

6 February 2021, 11:52 uur
Lokaal
mainImage

In gesprekken met Rijswijkse ondernemers maakt de fractie Wij.Rijswijk zich grote zorgen dat na de lockdown een groot gedeelte van de klanten online blijft shoppen en in de Rijswijkse winkelcentra wegblijft. “Een stevige lokale economie is in het belang van onze gemeente. Voor het Rijswijkse bedrijfsleven zou het een enorme impuls bieden als de gemeente al haar inkopen lokaal doet en mocht dat niet mogelijk zijn dan in het ieder geval in de regio Haaglanden. Wij.Rijswijk heeft het college gevraagd dit (in)koopgedrag te stimuleren.

Het college zegt dat in de vernieuwde Economische Strategie rekening gehouden wordt met de gevolgen van de coronacrisis. “In dit beleidsstuk komt de impact van de coronacrisis dan ook expliciet aan de orde: in de analyse van de huidige economie, bij de uitwerking van onze strategie en waar we de stap willen maken richting uitvoering. De eindversie van de Economische Strategie wordt rond maart/ april vastgesteld.

“Vanaf het begin van de coronacrisis is er extra nauw persoonlijk contact met de lokale ondernemers, ondernemersverenigingen en centrummanagers. Zo is SamenRijswijk een campagne gestart waarbij winkeliers en horeca burgers uitnodigen om lokaal in te kopen. Dit initiatief wordt van harte ondersteund door het college. Daarnaast vindt er op korte termijn een samenwerking plaats met bezorgdienst Hubbel. Hubbel is een concept dat gericht is op slimme stadslogistiek om ondernemers te ontzorgen. Dit bedrijf biedt ophaal- en leveringsdiensten voor winkeliers. Binnenkort vindt er een pilot plaats waarbij ondernemers gratis een aantal pakketten kunnen laten bezorgen. De pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met de grote winkelcentra, Hubbel en de gemeente.

“In het kader van verbetering van de dienstverlening heeft Rijswijk onderzoek gedaan naar de behoefte en wensen bij ondernemers. Op basis van dit onderzoek is een actieplan opgesteld. Hierbij zijn 6 verbeterthema’s geformuleerd. In de komende tijd zullen concrete acties ten behoeve van de verbetering van de dienstverlening worden uitgevoerd. Voor 2021 heeft het accountmanagent een nieuw jaarplan wat aankomende periode zal worden uitgevoerd. Mogelijke activiteiten en initiatieven in de opstartfase, direct na de lockdown, worden in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland, de ondernemersverenigingen en de BBR onderzocht.”

Ook gaat de gemeente waar mogelijk de inkoop op de lokale markt stimuleren. “In het inkoop- en aanbestedingsbeleid is het bieden van kansen aan de regionale economie opgenomen. In gevallen waar een onderhandse offerteaanvraag is toegestaan, nodigt de gemeente minstens één lokale ondernemer uit mits deze aanwezig is. Indien dit niet mogelijk is, nodigt de gemeente minstens één regionale (Metropoolregio) ondernemer uit.”

De gemeente Rijswijk is ook bereid om in overleg met de centrummanagers en ondernemersvereniging te kijken naar mogelijkheden om Rijswijkse winkelcentra te promoten. Hierover worden al gesprekken gevoerd met deze vertegenwoordigers van de locaties.