Bij meer dan 90 procent parkeerdruk niet automatisch maatregelen

5 June 2022, 09:27 uur
Lokaal
mainImage
PR
Archieffoto van de parkeer- en verkeerschaos rondom de Mall in de wijken.

Uit verslaglegging van de 'Klankbordgroep' blijkt dat de parkeer- en verkeersproblematiek rondom de Westfield Mall of the Netherlands aan de orde komt.

Zo staat er onder andere in het document in de passage 'Omgaan met parkeren in de wijken' namens de gemeente vermeld. 

Op basis van de feitelijke informatie over de parkeerdruk en vanuit de beleving van bewoners die we hebben opgehaald in de enquête, maar ook vanuit de input die we vanavond krijgen: willen we samen met de bewoners zo goed mogelijk afwegen welke parkeermaatregelen passen bij welke specifieke overlastbeleving.

Dat begint met:
• Verder analyseren van de meetresultaten van de parkeerdrukmetingen en op basis daarvan de juiste parkeermaatregelen nemen.
• In de klankbordgroep, dus direct met de bewoners, de mogelijke parkeeroplossingen met elkaar bespreken.
Parkeerdrukmetingen zijn op sectieniveau uitgevoerd (delen van de straten) en de parkeerdruk is de basis voor welke oplossingen het beste werken.
• Zeer lokaal kunnen we kijken naar betere inpassing van parkeerruimte.
• Op straatniveau kan dat bestaan uit bijvoorbeeld vergunningen of blauwe zone.
Keuzes altijd in overleg met de betrokken bewoners in de directe omgeving.

Bij een parkeerdruk van meer dan 90% wordt niet automatisch overgegaan tot maatregelen. Eerst wordt bij de belanghebbenden getoetst of de parkeerdruk ook daadwerkelijk als een probleem wordt ervaren en welke maatregelen men omarmt om de problemen tegen te gaan. Een probleem dient namelijk ook altijd afgewogen te worden tegen de mogelijke oplossingen.

Eerst benutten, dan reguleren, dan pas bouwen:
- Beter Benutten: bijv In woonwijken is het soms mogelijk om de openbare ruimte beter te benutten door een slimmere inrichting of om bewoners te stimuleren om meer op eigen terrein te parkeren.
- Reguleren: er zijn diverse mogelijkheden waarop parkeren gereguleerd kan worden: vergunning parkeren, een blauwe zone of een combinatie van deze systemen.

Vergunning parkeren heeft als kenmerk dat alle parkeerders worden uitgesloten, behalve de vergunninghouder.  Met Blauwe zones is het mogelijk om langparkeerders uit winkelgebieden te weren, maar ook om niet gebiedsgebonden langparkeerders uit woonwijken te weren.