‘Bij het Rode Kruis kun je het verschil maken’

2 December 2021, 16:51 uur
Lokaal
mainImage
Monique Timmers in het kantoor van het Rode Kruis Hollands Midden waar een grote foto hangt van de Rode Kruis inzet tijdens de het passeren van de Gouden Koets. De foto is van voor de corona-periode.

Monique Timmermans is sinds januari districtsmanager van het Rode Kruis Haaglanden. Hiervoor was zij sinds 2014, in een soortgelijke functie, actief in het district Hollands Midden.

“Beide districten bieden veel uitdagingen en kennen een diversiteit aan mensen”, aldus Monique. “Er zijn dan ook verschillende hulpvragen. Haaglanden is ook een mooi district waar je veel kunt betekenen. Ik ben dan ook bijzonder trots op de vrijwilligers. We hebben tijdens de corona-periode intensief met de GGD samengewerkt. We deden bijvoorbeeld veel bij de test- en vaccinatielocaties zoals voedselkaarten verstrekken, mensen vervoeren en boodschappen doen”.  

Samenwerken

“Tevens was het bijzonder om samen te werken met het Leger des Heils. Dakloze mensen mochten wegens corona niet naar de plekken waar ze in de winterperiode overdag onderdak kunnen vinden. Samen met het Leger des Heils hebben we in de Parkstraat mensen, met name niet rechthebbenden, opgevangen. Dit was aangrijpend, omdat deze mensen in een schrijnende situatie verkeren. Heel bijzonder ook dat een hotel daar kamers voor beschikbaar stelt”.

De noodsituatie is vooralsnog voorbij. Mocht er weer zo’n situatie ontstaan, dan biedt het Rode Kruis weer alle hulp, zegt Monique Timmermans”. “Dan staan onze vrijwilligers weer klaar, ook al hebben ze de afgelopen periode nog zo hard gewerkt”.

Uitdagingen

Het Rode Kruis is gewend om bij grote events op te treden. Vanwege corona  komen hier nieuwe uitdagingen om de hoek kijken. Het Rode Kruis heeft dan ook de organisatie aangepast. “Er liggen veel uitdagingen”, erkent Monique Timmermans. “We zijn met een aantal grote veranderingen bezig. Ik vind het stoer dat onze medewerkers en vrijwilligers hierin meegaan. De achterliggende gedachte is vooral om bijvoorbeeld administratieve zaken bij de lokale afdelingen weg te halen. We streven in dit opzicht naar een totale ontzorging”.

Ambitie

“We hebben eveneens bepaalde ambities. In de afgelopen jaren is het Rode Kruis ingezet als noodhulporganisatie. Onze organisatie heeft sowieso een rol om in nood de helpende hand te bieden. Dan moet je denken aan rampachtige situaties, waarbij we bijvoorbeeld de ambulancediensten ondersteunen. We hadden hiervoor bij de evenementen groot ingezet. In onze strategie blijft dit weliswaar belangrijk, maar we richten ons nu ook op de humanitaire kant van het Rode Kruis. We kunnen het verschil maken in onderdak, voedsel, water, en hygiëne. De levensbehoeften hebben we hoog op het programma staan”.

Voedselbank

“Als je honger hebt, dan kun je vanwege de regelgeving niet altijd bij de Voedselbank terecht. “Het Rode Kruis staat daarentegen voor iedereen klaar die zijn voedsel niet kan betalen”, zegt Monique Timmermans. “Ook voor mensen die niet bij de voedselbank terecht kunnen, zijn we er. Dit gebeurt overigens vaker dan je denkt. Het is dankbaar om ook hier hulp te bieden”.

Vrijwilligers

Er is over het algemeen veel waardering voor de vrijwilligers van het Rode Kruis. “Vooropgesteld, het Rode Kruis is écht een toffe club”, concludeert Monique Timmermans. “Als je uurtjes over hebt, sluit je dan bij ons aan. Dit hoeven geen jarenlange contracten te zijn, maar het kan ook eenmalig zijn”.

“Er is veel diversiteit om de helpende hand te kunnen bieden. Vrijwilligerswerk is niet alleen helpen met eten. Kijk daarom of je een aantal uurtjes over hebt om voor het Rode Kruis actief te zijn. Op deze wijze kun je echt het verschil maken. Tevens zijn er mogelijkheden om opleidingen te volgen. Ook is er ‘Ready to Help’ sector. Dit zijn vrijwilligers die in bepaalde situatie ad hoc komen helpen. Zo waren er velen tijdens corona actief. ‘Ready to Help’ past in deze tijd, doordat we flexibel kunnen omgaan met vrijwilligerswerk”.