Beter voor Rijswijk: 'Gemeente financieel gezond houden'

8 November 2022, 17:17 uur
Lokaal
mainImage
Ger Kruger doet zijn betoog.

Ger Kruger, fractievoorzitter van Beter voor Rijswijk, had tijdens het Begrotingsdebat de volgende inbreng. 

Voorzitter,

Vanmiddag en vanavond behandelen we de begroting voor de komende tijd. Allereerst de complimenten van Beter voor Rijswijk aan het College en de ambtelijke organisatie voor het vele werk dat is verricht om een sluitende begroting met zelfs mogelijke overschotten aan de Raad te presenteren.

Het is geen makkelijk tijd waar in wij leven, absurd hoge inflatie, toegenomen armoede. Ook de bewoners van Rijswijk worden hier in meer of mindere mate bij betrokken.

Het Rijswijkse huishoudboekje
De afgelopen jaren heeft de gemeente veel financiële tegenvallers gehad, onder meer door Corona en de continue kostenstijgingen binnen voornamelijk de jeugdzorg. Ondanks de forse tegenwind lijkt onze gemeente momenteel financieel gezond. Ook de komende jaren is en blijft dat een van de speerpunten van Beter voor Rijswijk. We zijn blij dat dit college de afvalstoffenheffing, ondanks de kostenstijging niet gaat verhogen, sterker nog deze worden zelfs verlaagd.

Dat de kwijtschelding een andere plek heeft gekregen in de begroting en dat de rioolheffing ook niet wordt verhoogd. Het zijn inspanningen van dit College die er voor hebben gezorgd dat de lasten voor de Rijswijkers, want de gemeentelijke heffingen betreft, bescheiden blijven.

De zorg

Voorzitter, Beter voor Rijswijk spreekt steeds vaker mensen die ouder zijn of ouder worden. Mensen met progressieve ziekten (zoals MS, ALS etc.) die zich moeten worstelen door de wirwar van de administratieve regeltjes in deze gemeente. Beter voor Rijswijk vindt het goed dat we zorgvuldig controleren dat er geen misbruik gemaakt wordt van de zorg en verstrekking van hulpmiddelen. Wel weten wel dat vooral oudere Rijswijkers doorgaans niet herstellen en niet meer in staat zijn het huishouden zelfstandig te doen.

In navolging op andere gemeente dient BVR dan ook met Wij, CDA, D66 en PvdA een motie voor wmo-indicaties voor onbepaalde tijd en deze op te nemen in onze Rijswijkse beleidsregels.

Dierenwelzijn
Voorzitter Rijswijk behoort tot de diervriendelijkste gemeenten van Nederland daar zijn we trots op en willen dat graag zo houden .
We ondersteunen organisaties die zich bezighouden met dierenwelzijn en dierenopvang. Hier uit voortvloeiend dient Beter voor Rijswijk de motie 'katten chippen verplichten'

Beter voor Rijswijk is zeer blij met de veilige hondenspeeltuin langs de Schaapweg. Er wordt veel gebruik van gemaakt, hondenliefhebbers ontmoeten elkaar en komen daar samen. Mooie manier om ook de eenzaamheid tegen te gaan. Daarom ziet Beter voor Rijswijk graag meer van dit soort veilige uitlaatgebieden met wat bankjes en afvalbakken.

Vraag: kunt u kijken naar de mogelijkheden en de Raad hier over informeren?

Mobiliteit
Voorzitter al vaker hebben we in deze en de vorige raad gesproken over de chaos aan deelscooters en nu ook met een massale invasie van e-bikes. Daarbij komen er straks nog elektrische autopeds bij, dit zodra deze worden toegelaten.
Inmiddels heeft een exploitant (GO) al in de media laten weten de activiteiten in o.a. Rijswijk te beëindigen. Blijkbaar te veel last van vernielingen.

Door de groei in Rijswijk moeten we kijken naar andere vervoermodaliteiten met een goed bereikbaar treinstation, daar kom ik zo dadelijk op terug. Het is algemeen bekend dat Beter voor Rijswijk groot voorstander blijft van de eigen auto. Het geeft de burger grote vrijheid, met name voor vakanties, het wegbrengen en ophalen van onze kinderen naar de diverse sportlocaties in deze regio en familiebezoeken.
De realiteit is dat de auto, die steeds schoner wordt, niet valt weg te denken. Iedereen weet dat als deze scooters en e-bikes worden gedumpt op iedere willekeurige plek met alle overlast. Als we dit nu eens goed regelen zal er meer draagvlak komen voor deze vervoerswijze.
Daarom dient Beter voor Rijswijk een motie in met het verzoek, in navolging tot de steden Den Haag en Rotterdam, om te komen tot vaste, duidelijk gemarkeerde inleverplekken/opstapplekken.

Zodra er vaste op- en afstapplekken komen voor deze deelscooters en deel e-bikes zal dat leiden tot een rustiger straatbeeld. Het zal ook duidelijker worden voor gebruikers waar ze deze op moeten halen en weer weg moeten zetten. Om het de gebruiker makkelijk maken kunnen de plekken worden aangebracht bij winkelcentra, bus en tramhaltes.
Een motie dienen wij hiervoor in.

Sport

Beter voor Rijswijk is erg benieuwd naar de verdere uitwerking van de multifunctionele accommodatie op sportpark Elsenburg. Voorzitter wanneer kunnen we daar wat van gaan verwachten? We hebben in de beantwoording meegekregen dat er ook een visie komt voor het behouden met een bescheiden renovatie van de marimbahal.

De vraag naar sporthallen is door toename van het aantal inwoners van Rijswijk toegenomen.
Ook wil Beter voor Rijswijk weten tot welke datum de GGD voor vaccinatiedoeleinden de beschikking heeft over de Marimbahal.
Dit zou nog wel eens vertraging kunnen opleveren als we de uitvoering van de renovatie van de Marimbahal gaan uitvoeren.
Welke afspraken heeft u gemaakt?

Mijn fractie van Beter voor Rijswijk, heeft meerdere verenigingen gesproken. Zij blijven aangeven dat er een tekort is aan ruimte voor zaalactiviteiten. Verbazingwekkend dat dit vanuit het college altijd ontkracht wordt.
We volgen de ontwikkelingen op de voet en kijken reikhalzend uit naar de door het college aangekondigde beloofde visie.

Laadpalenbeleid:

Beter voor Rijswijk kijkt uit naar het laadpalenbeleid welke in het 4e kwartaal de kant op komt van de gemeenteraad.
Dit heeft het college geantwoord op Beter voor Rijswijk vragen over de begroting. Het mag wat ons betreft niet zo zijn dat het laadpalenbeleid een precedent werking krijgt voor de happy few die zich enkel vanwege de fiscale voordelen zich zo’n elektrische bak kunnen permitteren. Ergernis van vele Rijswijkers, die het moeten doen men hun benzineauto die nu al parkeerproblemen ondervinden vanwege de, laadpaalplakkers die de plaatsen misgebruiken als privateparking.

Beter voor Rijswijk hoopt dan ook op laadeilanden en laadpalen langs doorgaande wegen zoals bij voorbeeld de Schaapweg of het parkeerterrein aan de Beatrixlaan. Daar waar ruimte genoeg is.

veiligheid:

Beter voor Rijswijk is van mening dat veiligheid een belangrijke voorwaarde is voor een aantrekkelijke gemeente waar het fijn wonen is.
Cameratoezicht kan de veiligheid binnen de gemeente verbeteren. Het Collegeprogramma voorziet al in het plaatsen van camera’s op plaatsen waar veel overlast wordt veroorzaakt door hangjongeren. Er moet een beetje voortgang komen. Een motie hiertoe dient Beter voor Rijswijk in. Om dit te bespoedigen.

Wonen en Huisvesting.

Voorzitter, De Raad van State heeft korte metten gemaakt dat bouwvrijstelling niet gebruikt mag worden bij nieuwe bouwprojecten. Wat maakt deze Overheid toch altijd knullige wetgeving en goochelt ze met alle rapporten niet kloppen. Het doet mij denken aan het Rad van Fortuin.

In Rijswijk hebben we grote bouwplannen. Wat betekent dit voor de ontwikkeling in de Bogaard, Pasgeld, Keslerpark, HBG lokatie en andere lokaties? De Overheid verwacht dat we gaan bouwen maar maakt het Rijswijk wel zeer moeilijk. Hoe is de stand van zaken? Welk financieel nadeel gaat de gemeente oplopen? Wie draait op voor deze kosten? Kunt u de Raad geruststellen?

Voorzitter, Beter voor Rijswijk is verheugd dat het AZC deze maand leeg wordt opgeleverd zodat de gemeente het voormalige centrum gaat inrichten tot flexwoningen voor statushouders, studenten, spoedzoekers en anderen die dringend woonruimte nodig hebben.
Rijswijk heeft de afgelopen jaren een zeer belangrijke rol mogen spelen wat betreft de opvang van asielzoekers. Grote steden in deze regio zoals Den Haag, Delft en Rotterdam mogen hier een voorbeeld aan nemen.

Voorzitter:
Deze zomer heeft Beter voor Rijswijk en Groen Links nog vragen gesteld wat nu eigenlijk de toekomst is van het in beroerde staat verkerende spoorwegstation. We hebben een snelgroeiende stad. Daar hoort gewoon een goed spoorwegstation bij.
Bij de beantwoording op schriftelijke vragen werd gesteld dat de roltrappen, na een jaar stilstand op 1 november weer aan de praat zouden worden gebracht. Ik heb hier niets van gemerkt, Bedoelt u soms 1 november 2023? Aan het College werd gevraagd om dit jaar nog met plannen te komen voor de herinrichting. Jaar is bijna om. Kan de Raad nog iets verwachten dit jaar?